| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy sprzedawca odpowiada również wtedy, gdy nie ponosi winy?

Czy sprzedawca odpowiada również wtedy, gdy nie ponosi winy?

Niedawno sprzedawca odmownie rozpatrzył moją reklamację. W uzasadnieniu stwierdził, iż nie ponosi on winy i poradził, bym z ewentualnymi roszczeniami zwrócił się do producenta. Co mam zrobić?

Takie zachowanie sprzedawcy nie jest zgodne z literą prawa. Sprzedawca, przy odpowiedzialności wynikającej z ustawy, ponosi odpowiedzialność niezależnie od winy. Oznacza to, że nie może on zwolnić się od swojej odpowiedzialności, wskazując że nie ponosi winy za występującą niezgodność towaru z umową.

W skrócie oznacza to, że sprzedawca tylko z tego powodu, że jest sprzedawcą. Nie ma obowiązku wykazywania jego winy. Co więcej, uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową nie dotyczą osób trzecich, a jedynie sprzedawcy, z czego wynika, że będzie on ponosił odpowiedzialność także za te osoby, w zakresie w jakim udzielają one informacji i zapewnień dotyczących cech towaru.

Zobacz również serwis: Reklamacje

W zamian sprzedawcy będą służyć roszczenia regresowe (czyli roszczenia zwrotne) w stosunku do tych osób.

Producent w swoich reklamach zapewnia, że jego produkt charakteryzuje się określonymi cechami. Po zakupie okazało się jednak, że jest to nieprawda. W takim przypadku sprzedawca również będzie ponosi odpowiedzialność, nawet jeżeli sam nie dawał takiego zapewnienia. Będą mu jednak przysługiwały roszczenia regresowe do producenta.

Sporo kontrowersji wzbudza również praktyka sprzedawców, którzy często starają się odesłać konsumenta do producenta. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy producent udziela przy sprzedaży gwarancji kupującemu.

Takie zachowanie nie jest jednak zgodne z prawem. Jednym z podstawowych obowiązków sprzedawcy jest przyjęcie reklamacji do rozpatrzenia. Nawet w sytuacji, gdy do produktu wydana została gwarancja producenta, odpowiedzialność sprzedawcy nie ustaje.

Gwarancja, jako dodatkowe zobowiązanie umowne, stanowi jedynie dodatkowe źródło uprawnień konsumenta. Tym samym to do konsumenta należy wybór czy swoje roszczenia skieruje do producenta na podstawie gwarancji, czy też do sprzedawcy na mocy przepisów ustawy.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Forum Od-nowa

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »