| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

„Nasz sklep nie ma obowiązku przyjęcia reklamacji. Proszę udać się do producenta”. Bardzo często konsumenci mogą usłyszeć takie słowa z ust sprzedawcy. A jak jest naprawdę?

Gwarancja to często dla sprzedawców słowo, którym starają się zamknąć konsumentom drogę do reklamacji towaru. W wielu sklepach można usłyszeć, że skoro mamy gwarancję to powinniśmy udać się do producenta, zamiast nasze żale wylewać na sprzedawcę.

W większości wypadku sprzedawca odmawiając przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia narusza prawa konsumenta. W takich sytuacjach opłaca się jednak walczyć o swoje. Sama gwarancja jest bowiem często mniej korzystna, a fakt że sprzedawca odmówił przyjęcia reklamacji nie oznacza, że pozostajemy wobec niego bezbronni. Po upływie czternastu dni od zgłoszenia reklamacji, zostanie ona uznana za uzasadnioną z mocy prawa.

Reklamacja towaru niezgodnego z umową jest podstawowym uprawnieniem każdego konsumenta. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w przypadku niezgodności towaru z umową konsument może żądać bezpłatnej naprawy towaru lub jego wymiany. Wyboru roszczenia dokonuje konsument.

Zobacz również: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi? - cz. 1

Co jednak wtedy, gdy sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia? W takiej sytuacji powinniśmy poprosić go o podpisanie oświadczenia (najlepiej na naszym zgłoszeniu reklamacyjnym) o odmowie przyjęcia reklamacji oraz datę. Gdyby sprzedawca odmówił można również próbować zgłosić reklamację w obecności świadka. Z drugiej strony, w przypadku gdy sprzedawca twierdzi, że nie ma obowiązku przyjęcia reklamacji, nie powinien mieć obiekcji przed podpisanie takiego oświadczenia.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Skutki odmowy są bardzo istotne z punktu widzenia konsumenta. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jeżeli sprzedawca, który otrzyma od kupującego żądanie reklamacyjne, nie ustosunkuje się do tego żądania w terminie 14 dni, reklamację uznaje się za uzasadnioną.

Tym samym można dochodzić realizacji roszczeń reklamacyjnych na drodze sądowej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »