| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Reklamacja: zwrot pieniędzy a obniżenie ceny

Reklamacja: zwrot pieniędzy a obniżenie ceny

Zwrot zapłaconej ceny to dodatkowe uprawnienia konsumenta przy reklamacji, które jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach. W pewnych przypadkach można jednak żądać wyłącznie obniżenia ceny.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej konsument ma prawo do odstąpienia od umowy tylko w określonych przypadkach. Chodzi tutaj o takie sytuacje, w których:

  • nie można żądać naprawy ani wymiany towaru;
  • sprzedawca nie może uczynić zadość żądaniu naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie;
  • wymiana lub naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

Odstąpienie od umowy, którego skutkiem jest powstanie obowiązku do zwrotu zapłaconej ceny należy uznać za uprawnienie dodatkowe do podstawowego, który jest żądanie naprawy albo wymiany produktu.

Reklamując towar konsument może wskazać, iż domaga się naprawy albo wymiany produktu. Żądanie zwrotu pieniędzy jest niemożliwe. Jednak uprawnienie do zwrotu powstaje w sytuacji, gdyby naprawa lub wymiana nie została dokonana w odpowiednim czasie. Przy określeniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany należy brać pod uwagę rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Zobacz serwis: Reklamacje

W określonych przypadkach, w zależności od charakteru niezgodności towaru z umową, odstąpienie od umowy nie będzie jednak możliwe. Będzie tak wtedy, gdy taka niezgodność jest nieistotna. Wynika to z art. 8 ust. 4 w/wym. ustawy. Wtedy też zamiast odstąpienia, konsument może skorzystać z żądania obniżenia ceny.

Jak jednak określić, kiedy wada jest nieistotna, a kiedy jest? Co do zasady przyjmuje się, że istotność wady powinna być określana z punktu widzenia konsumenta. Nie ma w takiej sytuacji określonego wzorca, za pomocą którego można stwierdzić istotność. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji, cech produktu, czy celu konsumenta kupującego towar.

Zobacz serwis: Konsument w Święta

Nie oznacza to jednak, że za istotne uznane zostaną wszystkie wady, które konsument określi jako istotne. Aby bowiem wada została uznana za istotną, musi ona powodować, iż z jej powodu konsument nie może w ogóle z rzeczy korzystać lub zgodnie z jej przeznaczeniem.

Nie może być uznana za nieistotną wada, która uniemożliwia korzystanie z jakiejś funkcji urządzenia.

Zgodnie z powyższym cena powinna być obniżona w stosownym wymiarze, co oznacza, iż wartość obniżenia powinna rekompensować kupującemu obniżenie wartości towaru z powodu wady.

Co oczywiste w wielu wypadkach trudno jest określić, jaki powinien być dokładny wymiar obniżenia. W przypadku jednak, gdy zdaniem kupującego, należy mu się większe obniżenie ceny, może skierować swoje roszczenia przeciwko sprzedawcy do sądu. Wtedy też wysokość obniżenia ceny będzie określona przez sąd, na podstawie opinii biegłego.

Zadaj pytanie: Forum konsumenckie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »