| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Co odpowiedzieć sprzedawcy?

Co odpowiedzieć sprzedawcy?

Sprzedawca przy reklamacji wylicza powody, które sprawiają że nie może przyjąć naszego pisma do rozpatrzenia. Co mu wtedy odpowiedzieć? Przeczytaj poniższy tekst.

Znajomość praw, jakie nam przysługują to podstawa. Bez pewności, że przepisy prawa stoją po naszej stronie możemy zostać łatwo wymanewrowani przez sprzedawcę. Bez znajomości procedur i możliwych skutków naszych działań, możemy własnym zachowaniem pogorszyć własną sytuację. Przeczytaj poniższe przykłady.

„Z reklamacją do producenta”

X kupił toner do drukarki, który po wydrukowaniu kilkunastu stron okazał się wadliwy. Przy reklamacji produktu w sklepie sprzedawca stwierdził, iż w jego sklepie reklamacji się nie rozpatruje i poradził napisać reklamację do producenta. Co może zrobić w takiej sytuacji konsument?

CO POWINIEN ODPOWIEDZIEĆ KONSUMENT? Podstawą prawną reklamacji są przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy sprzedawca odpowiada względem konsumenta za niezgodności towaru z umową nawet wtedy, gdy nie ponosi winy. Na podstawie tej ustawy sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamacje do rozpatrzenia i udzielić odpowiedź w przeciągu 14 dni (art. 8 ust. 3). Od obowiązku tego sprzedawca nie może się uchylić. Poza tym odsyłając konsumenta do producenta sprzedawca narusza przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Wprowadzając w błąd konsumenta co do jego praw narusza bowiem przepisy art. 5 ust. 3 tejże ustawy i naraża się na karę ze strony UOKiKu.

Dlatego też istotne jest, by w przypadku reklamacji zaznaczyć, iż jej podstawą jest ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej a nie gwarancja.

Czytaj więcej: Reklamacja

„Reklamacja tylko z gwarancją”

X kupił jeden z produktów elektronicznych w jednym z sieciowych marketów. Do kupionego sprzętu została wystawiona gwarancja. Gdy okazało się, iż sprzęt jest wadliwy, sprzedawca odmówił przyjęcia go do reklamacji z racji tego, iż konsument nie okazał gwarancji.

CO POWINIEN ODPOWIEDZIEĆ KONSUMENT? Udzielenie gwarancji nie wyłącza przepisów ustawy. Gwarancja jest bowiem jedynie dodatkowym uprawnieniem konsumenta, z którego może, ale nie musi skorzystać. Warto powołać się na przepis art. 13 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zgodnie z którym gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień z ustawy. Wybór podstawy prawnej reklamacji należy do konsumenta, a sprzedawca nie ma prawa w ten wybór ingerować.

Rozmawiając ze sprzedawcą warto znać swoje prawa. Powołanie się na konkretne przepisy jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na przekonanie opornego sprzedawcy do naszych racji.

Czytaj więcej: Gwarancja

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »