| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Brak paragonu a reklamacja

Brak paragonu a reklamacja

Sklep, który nie przyjmuje reklamacji bez paragonu, narusza interesy konsumentów. Brak paragonu nie powoduje zamknięcia drogi do złożenia reklamacji.

Obowiązek prowadzenia kas fiskalnych

W świetle art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia kas fiskalnych

1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W załączniku do rozporządzenia zostały zamieszczone czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

Pozycja 36 obejmuje dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Aby zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania stało się możliwe, zapłaty za wykonaną czynność należy dokonać w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę ma jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Należy zaznaczyć, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dotyczy tylko okresu do końca 2014 r.

Ku przestrodze

Paragon nie może więc być wyłącznym dowodem zakupu, na podstawie którego można złożyć reklamację. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie toleruje informowania klientów o konieczności przedstawienia w tym celu paragonu. Niedawno podważył zamieszczenie takiego komunikatu na paragonach w sklepach stacjonarnych pewnego przedsiębiorcy oraz zakwestionował postanowienia regulaminu jego sklepu internetowego. Nałożona kara pieniężna była dotkliwa. Wyniosła prawie 1 mln zł.

Zobacz: Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 Nr 22, poz. 271 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012, poz. 1382)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Weronika Sierant

HR Manager w firmie Smart MBC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »