| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Brak paragonu a reklamacja

Brak paragonu a reklamacja

Sklep, który nie przyjmuje reklamacji bez paragonu, narusza interesy konsumentów. Brak paragonu nie powoduje zamknięcia drogi do złożenia reklamacji.

W celu zgłoszenia reklamacji należy posiadać dowód zakupu towaru. Sprzedawcy zwykle utożsamiają go z paragonem. W związku z czym sklepy uzależniają przyjęcie reklamacji od przedstawienia wydruków z kas fiskalnych. Wydaje się jednak, że każdy dowód powinien być dopuszczalny, nawet dowód ze świadków.

Brak uzależnienia reklamacji od paragonu w przepisach prawa

W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego złożenia reklamacji nie uzależniono od przedstawienia paragonu. Ma to duże znaczenie z tego względu, że uprawnień unormowanych w ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Podobnie jest w przypadku sprzedaży przez Internet. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie przewiduje obowiązku przedstawienia wydruku z kasy fiskalnej w celu realizacji uprawnień konsumenckich.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Transakcje elektroniczne

Utożsamianie dowodu zakupu towaru z paragonem należy do przeszłości. Dawniej nie było możliwości dokonania płatności za pomocą terminala. Stąd jedynym dowodem na potwierdzenie umowy sprzedaży był wydruk z kasy fiskalnej.

Obecnie istnieją transakcje elektroniczne, których zawarcie może zostać udowodnione za pomocą różnych dokumentów:

- potwierdzenie zapłaty za towar kartą płatniczą (wydruk z terminala),

- wyciąg z rachunku bankowego,

- potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail,

- elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji.

Pisemne potwierdzenie zawarcia umowy

Zgodnie z art. 2 ust. 3  ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego na żądanie kupującego sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę.

Natomiast przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2.000 zł sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.

Na podstawie pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy kupujący z powodzeniem może złożyć reklamację.

Zobacz serwis: Reklamacje

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »