| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Zwroty i reklamacje świątecznych zakupów

Zwroty i reklamacje świątecznych zakupów

Grudzień to miesiąc świątecznych zakupów i wielu promocji. Coraz częściej konsumenci dokonują zakupów w sklepach internetowych. Czy taki towar można zwrócić? Kiedy złożyć reklamację?

„Zwrotów nie przyjmujemy” – czy taki napis jest zgodny z prawem? Tak, jeżeli kupujemy w sklepie tradycyjnym. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie z powrotem nieudany prezent i czy zwróci pieniądze. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. O czym jeszcze pamiętać, kupując prezenty?

Zakupy w Internecie – więcej praw

Więcej praw mamy, gdy kupujemy przez Internet. Prezenty kupione w sieci można zwrócić. Musimy jednak poinformować o tym sprzedawcę w ciągu 10 dni od momentu odbioru towaru. Z tego prawa możemy skorzystać nawet wtedy, gdy otworzyliśmy opakowanie – z wyjątkiem płyt CD, DVD, programów komputerowych. Towar odsyłamy sprzedawcy na własny koszt, ale ten musi oddać koszty wysyłki. Nie trzeba podawać powodu, dla którego rezygnujemy z zakupu. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje wtedy, gdy kontrahentem jest drugi konsument oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji.

Zobacz również: Jaki termin ma konsument na zawiadomienie o wadzie towaru?

Reklamacja? Potrzebny dowód zakupu

Po zakupie prezentu warto zachować paragon, ponieważ może przydać się do złożenia reklamacji. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową kupna-sprzedaży, tzn. posiada wadę, w ciągu dwóch lat od zakupu możemy domagać się jego naprawy albo wymiany na nowy. Reklamację składamy zawsze sprzedawcy. Dołączamy do niej dowód zakupu – np. paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta. Każdy sprzedawca musi przyjąć reklamację konsumenta, nawet wtedy, gdy kupował w Internecie. O tym, czy zgadza się z naszym żądaniem musi nas poinformować w ciągu 14 dni. To konsument, składając reklamację, decyduje, czy produkt ma być  wymieniony na nowy lub  naprawiony –  zwrot gotówki jest możliwy wtedy, gdy ani naprawa ani wymiana nie są możliwe.

Kupon w prezencie – zakupy grupowe

Zanim skorzystasz z portalu zakupów grupowych – sprawdź warunki, szczególnie termin w jakim można zrealizować kupon. Jeżeli osoba obdarowana nie będzie zadowolona z wykonania usługi, warto złożyć reklamację do sprzedawcy. To on odpowiada za jakość produktu lub usługi realizowanych w ramach zakupów grupowych. Od umowy nabycia kuponu można też odstąpić w ciągu 10 dni pod warunkiem, że nie zaczęło się go realizować. Zgłaszamy się wtedy do portalu zakupów grupowych.

Nieistniejące promocje

Kurtka za 80 zł zamiast 159 zł? Okazja nie do odrzucenia? Faktyczna cena przed obniżką wynosiła 96 zł. Inspekcja Handlowa skontrolowała promocje. Zastrzeżenia wzbudziło jedynie 7 proc. ze sprawdzonych 2477 produktów. Najczęściej kwestionowano gratisy, za które często konsumenci musieli zapłacić - wyroby oferowane jako gratis w rzeczywistości tym gratisem nie były.

Polecamy serwis: Jak sporządzić reklamację

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dr Irena Kamińska-Radomska

Trener etykiety biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »