| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Kiedy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru

Kiedy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru

Dokonałem reklamacji towaru, który kupiłem w sklepie i zażądałem naprawy. Niestety sprzedawca powiedział mi, że naprawa nie jest możliwa. Co w takiej sytuacji mam zrobić?

Zgodnie z przepisami o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca może odmówić wymiany towaru na nowy lub jego nieodpłatnej naprawy, jeżeli jest to niemożliwe, albo wiązałoby się to z nadmiernymi kosztami. W każdym przypadku musi to jednak wykazać.

Konsument zareklamował działający wadliwie sprzęt audio. W reklamacji zażądał wymiany na nowy. Sprzedawca wskazał na niemożność wymiany z powodu tego, iż zaprzestano już produkcji tego sprzętu.

Niemożność może wynikać również np. z powodu tego, iż brak jest osób mających niezbędne kwalifikacji do dokonania naprawy.

Zobacz również: Czy sprzedawca może żądać dodatkowej zapłaty przy wymianie towaru

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi również, iż prawo do żądania naprawy lub wymiany nie będzie realizowane, jeżeli pociągałoby to za sobą konieczność poniesienia nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności uwzględnia się wartość towaru oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności. Bierze się również pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

Nadmierność kosztów naprawy może wynikać z szeregu czynników. Jeżeli naprawa wymagałaby sprowadzenia kosztownych urządzeń lub potrzebą przewozu towaru w odległe miejsce, wtedy sprzedawca może odmówić dokonania naprawy.

W sytuacji, gdy sprzedawca poinformował nas, że naprawa lub wymiana towaru jest niemożliwa uzyskujemy prawo do odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny. To drugie uprawnienie powinno nastąpić w stosownym rozmiarze do niezgodności towaru z umową. W takiej sytuacji należy więc ocenić, jaki wpływ ma ona na wartość produktu.

Wybór pomiędzy odstąpieniem, a obniżeniem ceny należy do konsumenta. Przy tym klient nie może skorzystać z prawa do odstąpienia, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

Zobacz również: Reklamacja: zwrot pieniędzy a obniżenie ceny

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci BUDTRADE.pl

Ekipa BUDTRADE.pl to fachowcy w dziedzinie materiałów budowlanych oraz ich efektywnego wykorzystania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »