| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy sprzedawca może żądać dodatkowej zapłaty przy wymianie towaru

Czy sprzedawca może żądać dodatkowej zapłaty przy wymianie towaru

Żądając wymiany wadliwego towaru sprzedawca nie może domagać się zapłaty dodatkowej ceny nawet wtedy, gdy produkt w międzyczasie podrożał. Uprawnienie konsumenta do wymiany towaru jest bezpłatne.

Prawo do żądania bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy jest przyznane konsumentowi w sytuacji, gdy zakupiony przez niego towar jest niezgodny z umową. Niezgodność ta może mieć wiele postaci. Dotyczy ona towaru, który nie posiada właściwości wskazanych przez sprzedawcę. Przykładowo jeżeli zakupiony telefon nie ma określonej funkcji, wtedy towar ten jest niezgodny z umową. Tak samo jest w przypadku, gdy produkt, który nabyliśmy ma wady.

W takich sytuacjach kupujący ma możliwość zwrócenia się z żądaniem do sprzedawcy w celu dokonania nieodpłatnej naprawy lub też wymiany towaru. Co istotne konsument nie może zażądać od razu odstąpienia od umowy.

Zobacz również: Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe

Przy tym nieodpłatność dotyczy nie tylko kosztów wymiany i nie może być w żaden sposób ograniczana. Sprzedawcę obciążają także wszelkie koszty kupującego, jakie wynikają z tego, że towar okazał się niezgodny z umową. Odnosi się to nie tylko do czynności dokonanych przez konsumenta przed wymianą, ale także po niej.

Jeżeli wymieniony towar wymaga montażu lub instalacji, a sprzedawca, wydając nowy produkt, tego nie dokona, to będziemy mogli domagać się zwrotu pieniędzy, jeżeli sami pokryjemy koszty tych czynności.

Reakcja na naszą reklamację powinna nastąpić w ciągu 14 dni. Początek terminu liczy się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że czas na odpowiedź zaczyna biec z chwilą złożenia oświadczenia przez kupującego w taki sposób, iż sprzedawca miał możliwość zapoznania się z jego treścią.

Kupujący wysyła 2 lutego oświadczenie z reklamacją do sprzedawcy z żądaniem naprawy. Sprzedawca otrzymuje oświadczenie dnia 4 lutego, jednak zapoznaje się z nim dopiero dwa dni później. Termin na udzielenie odpowiedzi rozpoczyna się 4 lutego.

Zobacz również: Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną?

Jeżeli pomimo upływu tego terminu nadal nie będziemy mieli odzewu ze strony sprzedawcy, to zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, reklamację uważa się za przyjętą.

Oznacza to, że nie może on odmówić spełnieniu naszych żądań z tego powodu, iż wymagałoby to nadmiernych kosztów. Brak odpowiedzi uznaje się za uwzględnienie reklamacji oraz uznanie, iż koszty uczynienia zadość naszym roszczeniom nie są nadmierne.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Magda Słomska

Kancelaria zajmująca się kompleksową obsługą przedsiębiorców i pracodawców oraz prowadzeniem postępowań sądowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »