| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Odszkodowanie za utratę paczki pocztowej

Odszkodowanie za utratę paczki pocztowej

Z usług pocztowych nadal korzystamy często. Szczególnie jeśli mamy rodzinę, znajomych w innym kraju i chcemy im przesłać paczkę. Bardzo ważne jest zarówno dla adresata jak i nadawcy aby paczka ta została doręczona w odpowiednim stanie. Co zrobić gdy jednak paczka nie dotrze do miejsca przeznaczenia?

Jeżeli nadajemy na poczcie przesyłkę, to zawieramy z Pocztą Polską umowę o świadczenie usług pocztowych. Operator publiczny, jakim jest Poczta Polska odpowiada za każde niewykonanie albo nienależyte wykonanie umowy. Od tej zasady istnieją jednak pewne wyjątki.

Poczta nie odpowiada za naruszenia, gdy:

  • nastąpiły one w skutek siły wyższej,
  • wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych,
  • wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia wynikającej z jej wad lub naturalnych właściwości.

Zobacz również: Które przesyłki może doręczać tylko Poczta Polska

Poniżej przedstawionych zostało kilka przykładów.

Pani Małgorzata wysłała do mamy paczkę z owocami. Chciała aby ona spróbowała polskich przysmaków, których brakuje jej na obczyźnie. Mama bardzo się ucieszyła. Niestety większość z owoców nie nadawały się do zjedzeni, bo się zepsuły. Czy można w takiej sytuacji złożyć reklamację.

Owoce ze względu na naturalne właściwości szybko stają się nieświeże, gniją i nie nadają się do jedzenia. Jednak trudno mówić tym przypadku o nienależytym wykonaniu umowy przez pocztę. Powodem tego stanu rzeczy są same produkty.

Utracona przesyłka

Przykładem, w którym umowa pocztowa nie jest wykonana jest sytuacja, gdy wysłana przesyłka w ogóle nie dotrze do adresata. To powoduje, że konsument ma prawo złożyć w placówce pocztowej reklamację i zażądać odszkodowania.

Za utratę paczki pocztowej przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez osobę ją wysyłającą. Nie może ona jednak przekraczać dziesięciokrotności opłaty pobranej za jej nadanie. Dodatkowo w razie niewykonania usługi operator, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca w całości opłatę pobraną za wykonanie usługi.

Pan Krzysztof wysłał paczkę do kolegi z rzeczami, których dawno temu zapomniał mu oddać. Paczka została wysłana do Irlandii, ważyła 1 kg i zapłacono za nią ok. 59 złotych. Kolega jednak nigdy nie doczekał się zagubionych rzeczy, bo paczka została utracona. Jakie przysługuje w tej sytuacji odszkodowanie?

Odszkodowanie nie może przekracza dziesięciokrotności kwoty pobranej za jej nadanie. Pan Krzysztof może wiec żądać sumy maksymalnie w wysokości: 59 x 10 = 590 zł. Oprócz tego może domagać się zwrotu kwoty zapłaconej za jej wysłanie. Łączna kwota odszkodowania będzie wynosiła 649 zł (590 + 59).

Zobacz również: Niedozwolone klauzule w umowach z firmami kurierskimi

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Odszkodowanie za utratę paczki nie może być wyższe niż dziesięciokrotność kwoty pobranej za nadanie paczki.
Odszkodowanie za utratę paczki nie może być wyższe niż dziesięciokrotność kwoty pobranej za nadanie paczki.

Personel i Zarządzanie 8/201742.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »