| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Odszkodowanie za odwołany lot

Odszkodowanie za odwołany lot

Przeloty samolotami cieszą się w społeczeństwie coraz większą popularnością. Trwają krócej, są wygodniejsze od innych środków transportu a ich ceny stają się przystępniejsze. Niekiedy jednak podróż nie przebiega bez zakłóceń, tak jakbyśmy tego sobie życzyli albo w ogóle się nie odbywa. Czy pasażerom przysługują jakieś prawa w przypadku odwołania lotu?

Podróż samolotem planowana jest często z dużym wyprzedzeniem. Dopiero na lotnisku może okazać się, że lot został odwołany. Konsument ma w takiej sytuacji prawo żądać odszkodowania i oczekiwać stosownej pomocy udzielonej przez przewoźnika lotniczego.

Czego może żądać pasażer jeżeli jego lot został odwołany

Jeżeli lot zostaje odwołany, to konsument ma prawo wyboru pomiędzy:

  • zwrotem w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaka został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie, lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie;
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie; lub
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Zobacz również: Ważne jest kiedy zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu

Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Ponadto, pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Wzór skargi na przewoźnika lotniczego

Co zrobić jeśli nowy lot jest następnego dnia

Jeżeli trasa zostaje zmieniona i nowy lot ma nastąpić co najmniej 1 dzień po planowanym locie konsument ma prawo do:

  • zakwaterowania w hotelu w przypadku:

- gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub

- gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;

  • transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).

Odszkodowanie

Za odwołany lot pasażer może domagać się od przewoźnika lotniczego odszkodowania. Jest ono uzależnione od długości trasy lotu. Może być wypłacone w gotówce, przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.

Odszkodowanie przysługuje w wysokości:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów.

Od obowiązku wypłaty rekompensaty przewoźnik lotniczy może się uchylić, jeśli jest w stanie dowieść, że odwołanie lotu było spowodowanie nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Zobacz również: Odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

HRM partners

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »