| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czego można żądać od sprzedawcy

Czego można żądać od sprzedawcy

Osoba, która zakupiła towar na własny użytek i który okazał się popsuty, posiadający jakiekolwiek wady może złożyć reklamacje do sklepu. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo wyboru co do żądania, ale niestety nie ma tu całkowitej dowolności.

Każdy towar, który nie ma cech jakie produkt tego typu powinien posiadać albo nie jest zgodny z próbką lub wzorem jaką przedstawiał nam sprzedawca albo nie ma takich właściwości, o których nas zapewniano w momencie zakupu jest towarem niezgodnym z umową. Można na niego składać reklamacje do sklepu niezależnie od tego czy mamy gwarancje czy nie.

Zobacz również: Jakie są obowiązki sprzedawcy?

Czego można żądać

W przypadku towaru niezgodnego z umową konsument w pierwszej kolejności może żądać:

  • naprawy albo
  • wymiany na nowy.

Każda z tych czynności jest nieodpłatna, tzn., że sprzedawca musi zwrócić koszty jakie kupujący musiał ponieść dotyczące m.in. demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia towaru.

Naprawa albo wymiana mogą okazać się niemożliwe do wykonania albo wymagają nadmiernych kosztów. Czynniki, jakie mają wpływ na oceną nadmiernych kosztów naprawy albo wymiany:

  • wartość towaru zgodnego z umową,
  • rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,
  • niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

Nie można od razu żądać zwrotu pieniędzy.

Zobacz również: Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru zumową jest możliwe

W następnej kolejności konsument może zażądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy i jednocześnie zażądać zwrotu pieniędzy. Jest to możliwe gdy:

  • naprawa towaru bądź wymiana go na nowy jest niemożliwa do dokonania,
  • sprzedawca nie zdołał uczynić żądaniu wymiany lub naprawy w odpowiednim czasie (bierze się tu pod uwagę rodzaj towaru oraz cel jego nabycia),
  • wymiana lub naprawa narażają konsumenta na znaczne niedogodności
  • wada jest istotna.

Pani Alina zakupiła pralkę. Po podłączeniu jej w domu okazało się, że nie działa. Pani Alina poszła do sklepu, aby złożyć reklamacje i zażądała zwrotu pieniędzy. Sprzedawca nie uznał tego żądania. Zaproponował jedynie wymianę kabla, który był wadliwy. Czy miał do tego prawo?                                                       Tak. Niezgodność towaru z umową była niewspółmierna do żądania. Popsuty kabel można z łatwością wymienić na nowy. Dopiero gdyby okazało się nie możliwe do zrobienia albo naprawa pralki trwałaby zbyt długo można wysunąć kolejne żądanie.

Reklamacji podlegają również towary używane. Jednak w tym wypadku okres odpowiedzialności sprzedawcy może zostać ograniczony do roku.

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »