| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Co zrobić gdy nie można dzwonić?

Co zrobić gdy nie można dzwonić?

Ostatnio w naszym bloku przez 3 dni nie działał telefon. Poniosłam z tego tytułu znaczące koszty - musiałam dzwonić z telefonów komórkowych. Rachunek za 3 dni wyniósł dwa razy więcej niż zazwyczaj (u operatora stacjonarnego miałam wykupiony korzystny abonament). Oczywiście przez pierwszy dzień nie zostałam poinformowana o awarii. Czy operator może ponieść jakieś konsekwencje?

Tak, operator telekomunikacyjny ponosi za to odpowiedzialność. Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, jednak za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy od 36 godzin.

Zobacz również: Numer w książce abonentów

Niezależnie od odszkodowania, za każdy dzień, w którym nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo trwająca dłużej niż 12 godzin, abonentowi przysługuje zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Tak wyglądają regulacje szczególne, jednak warto wiedzieć, że do odpowiedzialności firm telekomunikacyjnych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług stosujemy przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie zaś z art. 471 k.c., dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Przez pojęcie "szkoda" należy rozumieć nie tylko rzeczywiste straty, a zatem jakiekolwiek umniejszenie Pańskich aktywów majątkowych, ale również tzw. utracone korzyści (niedojście do skutku oczekiwanej transakcji).

Zobacz również: Odpowiedzialność cywilna

Podstawa prawna:

  • art. 104-105 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.);
  • art. 6, 361-363 i 471-474 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi, abonentowi przysługuje odszkodowanie.
Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi, abonentowi przysługuje odszkodowanie.


Rachunkowość Budżetowa764.15 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK