| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Zagubiony, opóźniony lub zniszczony bagaż

Zagubiony, opóźniony lub zniszczony bagaż

Co zrobić jeżeli podczas lotu samolotem zniszczono lub zgubiono nasz bagaż? Czy można w tej sprawie składać reklamacje i do kogo? Czego możemy żądać? Sprawdź.

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę, jaka powstała z powodu zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu. Warunkiem jest oczywiście to, że wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub w czasie, gdy bagaż znajdował się pod opieką przewoźnika.

Skargi z tytułu zniszczenia, opóźnienia, zagubienia lub kradzieży bagażu należy kierować do przewoźnika lotniczego.

Wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika

Przewoźnik nie odpowiada w przypadku i w zakresie, w jakim szkoda wynikła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu. W przypadku bagażu niezarejestrowanego, czyli tzw. bagażu podręcznego, łącznie z przedmiotami osobistymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających.

Zobacz również: Informacje o przewoźniku lotniczym

Opóźnienie

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną opóźnieniem w przewozie zarówno pasażerów, jak i bagażu lub towarów. Przez opóźnienie należy rozumieć nie dostarczenie zgodnie z wyznaczonym terminem. Jeżeli bagaż nie przybył z upływem 21 dni od dnia, w którym powinien przybyć, pasażer może dochodzić swoich praw wynikających z umowy przewozu.

Przewoźnik może uchylić się od odpowiedzialności z tytułu opóźnienia jeżeli jest w stanie udowodnić, że on sam i osoby za niego działające podjęli wszelkie możliwe środki, w celu uniknięcia szkody, albo że podjęcie takich środków było dla nich niemożliwe.

Jeżeli szkodę spowodował pasażer lub przyczynił się do niej poprzez niedbalstwo albo inne niewłaściwe działanie lub zaniechanie przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności wobec konsumenta. Nie musi zatem naprawić powstałej szkody w całości lub w części w zakresie, w jakim takie niedbalstwo albo inne niewłaściwe działanie lub zaniechanie spowodowało szkodę lub przyczyniło się do niej.

Zobacz również: Podróż samolotem

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

wfirma.pl

wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »