| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Prawo do reklamacji w przypadku zakupu od osoby fizycznej

Prawo do reklamacji w przypadku zakupu od osoby fizycznej

Bardzo często kupujemy za pośrednictwem internetu. Zawsze należy sprawdzić czy nasz kontrahent prowadzi działalność gospdarczą czy nie. Od tego zależy jakie roszczenia możemy do niego skierować.

Nie. Powołane przepisy wynikają z ustawy o sprzedaży o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Przepisy te stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Skorzystać z powyższej regulacji można spełniając jednocześnie 2 warunki. Po pierwsze kupującym musi być konsument, to znaczy osoba fizyczna nabywająca jakąś rzecz na własny użytek. Dla przykładu konsumentem nie będzie osoba kupująca telefon na fakturę, która będzie z niego korzystać w celach służbowych. Po drugie sprzedającym musi być przedsiębiorca. Moza być to osoba fizyczna lub prawna, ale prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową wpisaną do właściwych rejestrów.

W opisanym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą między dwoma osoba fizycznymi. Żadna z nich nie jest przedsiębiorcą. Nie oznacza to jednak, że kupujący pozbawiony jest ochrony. Ma prawo złożyć reklamacje, ale wynika to z innych przepisów – rękojmi za wady. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Chyba, że sprzedawca niezwłocznie wymieni i rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Jak widać nie ma tutaj wskazania terminu na rozpatrzenie reklamacji i sankcji za nieudzielenie odpowiedzi w ciągu określonego czasu. Znajduje się natomiast inne rozwiązanie, czasem może być ono nawet korzystniejsze. Istnieje bowiem prawo kupującego do zrezygnowania z umowy. Sprzedawca może uchylić się przed takim rozwiązaniem jeżeli będzie w stanie niezwłocznie wymienić rzecz na nową albo wymienić. Powinno to jednak nastąpić bez zbędnej zwłoki dla kupującego.

Podstawa prawna:

  • art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.);
  • art. 431 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Jakubowska-Gregier

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »