| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy wycieczkę trzeba reklamować u pilota

Czy wycieczkę trzeba reklamować u pilota

Wróciliśmy właśnie z Włoch, gdzie byliśmy całą rodziną na nartach. Niestety wycieczka nie była tak wspaniała jak nas o tym zapewniano. Hotel był położony w innym miejscu, o gorszym standardzie, a cały pobyt został nam skrócony. Po powrocie do domu złożyliśmy reklamacje do biura podróży. Powiedziano nam, że reklamacje można składać tylko u pilota wycieczki. Czy to prawda?

Nie. Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych odpowiada organizator turystyki. Zgodnie z przepisami prawa jest to przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną. Za taka należy uznać co najmniej 2 usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu.

Zobacz również: Obowiązki biura podróży

Jeżeli konsument nie jest zadowolony z wycieczki, bo został zakwaterowany w innym fotelu o gorszym standardzie albo program wycieczki nie jest wykonywany, to można złożyć reklamacje. Obowiązkiem pilota wycieczek jest przyjmowanie od turystów reklamacji dotyczących świadczonych im usług, a także reprezentowanie organizatora turystyki wobec kontrahentów świadczących usługi w trakcie trwania imprezy. Ponadto pilot wycieczek ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w wypadku jej niezałatwienia, przekazania jej niezwłocznie organizatorowi turystyki.

Reklamacje lepiej złożyć na piśmie z precyzyjnie wskazanymi naruszeniami organizatora turystyki oraz naszymi żądaniami. Warto jest dołączyć do pisma dowody potwierdzające, że umowa nie została wykonana w sposób należyty (np. zdjęcia, opinie innych turystów).

Przepisy ustawy o usługach turystycznych nie przewidują, że reklamacje można składać tylko u pilota wycieczki. Jest to jeden ze sposobów zareklamowania imprezy turystycznej, ale nie jedyny. Można dokonać tego po powrocie do domu w biurze podróży. Organizator turystyki musi odpowiedzieć na reklamacje w ciągu 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej (jeżeli reklamacja została złożona w trakcie trwania wycieczki), a w wypadku zgłoszenia tej reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej złożenia. Jeżeli nie ustosunkuje się do niej w tym terminie żądania konsumenta uważa się za uzasadnione.

Warto jest zgłaszać wszelkie nieprawidłowości jak tylko one zaistnieją, jeszcze podczas trwania imprezy turystycznej. Łatwiej i szybciej można wtedy je wyeliminować. Przykładowo można starać się o przeniesienie do innego hotelu, zapewnienie wyżywienia lub dodatkowej wycieczki, która była w cenie. Można w ten sposób zapobiec temu, aby nasz wyjazd nie stał się koszmarem. Złożenie reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej wiąże się z żądaniem stosownego odszkodowania. Pozostaje więc nam tylko roszczenie pieniężne.

Przepisy nie wskazują terminu, w jakim turysta może składać reklamacje. Dlatego należy sprawdzić umowie, czy takie termin nie został zastrzeżony. Przyjmuje się, że nie może być on rażąco krótki, np. jednodniowy.

Zobacz również: Jak określić wysokość odszkodowania za nieudaną wycieczkę

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (teks jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.).

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji.
Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »