| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy wycieczkę trzeba reklamować u pilota

Czy wycieczkę trzeba reklamować u pilota

Wróciliśmy właśnie z Włoch, gdzie byliśmy całą rodziną na nartach. Niestety wycieczka nie była tak wspaniała jak nas o tym zapewniano. Hotel był położony w innym miejscu, o gorszym standardzie, a cały pobyt został nam skrócony. Po powrocie do domu złożyliśmy reklamacje do biura podróży. Powiedziano nam, że reklamacje można składać tylko u pilota wycieczki. Czy to prawda?

Nie. Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych odpowiada organizator turystyki. Zgodnie z przepisami prawa jest to przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną. Za taka należy uznać co najmniej 2 usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu.

Zobacz również: Obowiązki biura podróży

Jeżeli konsument nie jest zadowolony z wycieczki, bo został zakwaterowany w innym fotelu o gorszym standardzie albo program wycieczki nie jest wykonywany, to można złożyć reklamacje. Obowiązkiem pilota wycieczek jest przyjmowanie od turystów reklamacji dotyczących świadczonych im usług, a także reprezentowanie organizatora turystyki wobec kontrahentów świadczących usługi w trakcie trwania imprezy. Ponadto pilot wycieczek ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w wypadku jej niezałatwienia, przekazania jej niezwłocznie organizatorowi turystyki.

Reklamacje lepiej złożyć na piśmie z precyzyjnie wskazanymi naruszeniami organizatora turystyki oraz naszymi żądaniami. Warto jest dołączyć do pisma dowody potwierdzające, że umowa nie została wykonana w sposób należyty (np. zdjęcia, opinie innych turystów).

Przepisy ustawy o usługach turystycznych nie przewidują, że reklamacje można składać tylko u pilota wycieczki. Jest to jeden ze sposobów zareklamowania imprezy turystycznej, ale nie jedyny. Można dokonać tego po powrocie do domu w biurze podróży. Organizator turystyki musi odpowiedzieć na reklamacje w ciągu 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej (jeżeli reklamacja została złożona w trakcie trwania wycieczki), a w wypadku zgłoszenia tej reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej złożenia. Jeżeli nie ustosunkuje się do niej w tym terminie żądania konsumenta uważa się za uzasadnione.

Warto jest zgłaszać wszelkie nieprawidłowości jak tylko one zaistnieją, jeszcze podczas trwania imprezy turystycznej. Łatwiej i szybciej można wtedy je wyeliminować. Przykładowo można starać się o przeniesienie do innego hotelu, zapewnienie wyżywienia lub dodatkowej wycieczki, która była w cenie. Można w ten sposób zapobiec temu, aby nasz wyjazd nie stał się koszmarem. Złożenie reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej wiąże się z żądaniem stosownego odszkodowania. Pozostaje więc nam tylko roszczenie pieniężne.

Przepisy nie wskazują terminu, w jakim turysta może składać reklamacje. Dlatego należy sprawdzić umowie, czy takie termin nie został zastrzeżony. Przyjmuje się, że nie może być on rażąco krótki, np. jednodniowy.

Zobacz również: Jak określić wysokość odszkodowania za nieudaną wycieczkę

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (teks jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji.
Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz69.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców i osób nieprowadzących działalności gospodarczej w obszarach kontraktów, rozwiązywania sporów i zastępstwa procesowego, windykacji w kraju i za granicą, nieruchomości i budownictwa, podatków, spraw korporacyjnych, stosunków pracowniczych, zamówień publicznych, restrukturyzacji i upadłości, rynków finansowych i finansowania działalności gospodarczej, a także stosunków międzynarodowych i prawa europejskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »