| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Spadki > Postępowanie spadkowe > Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z ustawy

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z ustawy

Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku jest pierwszym krokiem do uregulowania kwestii majątku zmarłej osoby. W zależności od ilości spadkobierców, czy innych okoliczności - jak podważanie testamentu - postępowanie może trwać bardzo krótko, jak i ciągnąć się latami. W jego wyniku otrzymujemy postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku - podstawę dla wielu dalszych czynności.

Uzasadnienie: W uzasadnieniu należy wskazać okoliczności spadkobrania, w szczególności:

  • powtórzyć datę i dane spadkodawcy;
  • opisać wzajemne relacje miedzy spadkodawcą a spadkobiercami (w zakresie powiązań rodzinnych), np. opisać, dlaczego po zmarłym dziedziczą jego wnuki, a nie dzieci - powołując takie okoliczności, jak ich śmierć przed otwarciem spadku bądź zrzeczenie się dziedziczenia. Na dowód powiązań rodzinnych należy załączyć odpisy z aktów stanu cywilnego, wskazać i ewentualnie załączyć oświadczenia spadkodawców o przyjęciu, lub odrzuceniu spadku, ewentualnie umowę o zrzeczeniu się dziedziczenia (o ile takie oświadczenia zostały złożone). Jeśli wiemy że nie ma dalszych spadkobierców - jako dowód powołujemy zapewnienie spadkowe, które będzie złożone podczas rozprawy.

Do wniosku musimy załączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej – w znakach sądowych (do kupienie w kasie sądu) lub dowód przelewu. Wniosek należy bezwzględnie podpisać.

POBIERZ: Przykładowy wniosek o stwierdzenie nabycia spadku

Krok 4: Skompletowanie i złożenie wniosku

Po sformułowaniu treści wniosku powinniśmy: podpisać oryginał i wraz z oryginałami załączników (np. odpisów z aktów stanu cywilnego) pozostawić dla sądu. Należy ponadto stworzyć tyle kopii wniosku i załączników, ilu jest uczestników postępowania. Jeden egzemplarz kopii warto pozostawić dla siebie - ad acta. Na oryginale składanym dla sądu – możemy nakleić znaki sądowe - o wartości 50 zł.

Wniosek wraz z odpisami dla uczestników, można złożyć na biurze podawczym. Wówczas na kopii, którą pozostawiamy dla siebie otrzymamy prezentatę – pieczęć sądu, wraz z datą złożenia wniosku. Całość możemy również wysłać pocztą do sądu – za pomocą listu poleconego. Dowodem złożenia wniosku będzie wówczas dowód nadania listu poleconego.

Polecamy serwis: Spadek

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Robert Augustyn

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »