| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Odszkodowania > Odszkodowanie za wypadek w sklepie

Odszkodowanie za wypadek w sklepie

Właściciel sklepu będzie ponosił odpowiedzialność za szkody, których doznał klient wywracając się na śliskiej posadzce. Należy jednak pamiętać o zabezpieczeniu dowodów.

Właściciel sklepu, niezależnie czy chodzi o wielki supermarket, czy o mały osiedlowy sklepik, ma obowiązek przestrzegać określonych zasad oraz utrzymywać całą infrastrukturę sklepową w stanie, który nie spowoduje zagrożenia dla jego klientów.

Podstawowe pytanie, co się stanie jeżeli takich zasad właściciel nie dopilnuje? Jakie prawa będzie miała osoba, która z uwagi na mokrą posadzkę upadnie i dozna obrażeń? Czy w takiej sytuacji możemy domagać się od właściciela odpowiedniego odszkodowania?

Pani X wybrała się na zakupu do jednego z dużych hipermarketów. W trakcie zakupów poślizgnęła się na mokrej posadzce. Upadając złamała nogę, a płyn który był rozlany zniszczył jej ubrania.

Odpowiedzialność cywilna właściciela sklepu

W sytuacji, jaka została przedstawiona w powyższym przykładzie, możemy mieć do czynienia z odpowiedzialnością deliktową właściciela sklepu. Podstawą takiej odpowiedzialności będzie art. 415 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.

Zobacz: Odpowiedzialność deliktowa a kontraktowa

W danej sytuacji trzeba będzie wykazać, iż z winy właściciela sklepu (lub też z powodu niedopatrzeń personelu pracowniczego za który odpowiada), doszło do wypadku, którego normalnym następstwem stały się szkody na osobie (złamana noga) oraz szkody na mieniu (uszkodzone ubrania).

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 6 Kodeksu cywilnego, ciężar dowody będzie ciążył na poszkodowanych, powinniśmy w takiej sytuacji zadbać o zabezpieczenie odpowiednich dowodów.

Zabezpieczenie dowodów

W takiej sytuacji warto zabezpieczyć się zeznaniami świadków, zarówno na okoliczność naszego upadku, jak i faktu, iż był on spowodowany mokrą posadzką. Pomocny może przydać się także telefon komórkowy, którym sfotografujemy stan posadzki.

Wreszcie zdarzenia należałoby zgłosić kierownikowi albo właścicielowi sklepu i zażądać sporządzenia odpowiedniej pisemnej adnotacji. Należy pamiętać, by notatka została podpisana przez osobę, która ją sporządziła.

Wysokość odszkodowania

Żądanie odpowiedniej wysokość odszkodowania będzie zależało od tego jakie ponieśliśmy szkody i czy możemy ich wysokość udowodnić. Także w tym przypadku, ciężar dowodu będzie spoczywał na poszkodowanym. Dlatego też warto zachować wszelkie rachunki związane z naszym leczeniem, przedstawić udokumentowane wyliczenia utraconego zarobku, a także sporządzić listę szkód majątkowych (np. zniszczone ubrania).

Na podstawie art. 444 Kodeksu cywilnego w przypadku szkód na osobie będziemy mogli domagać się wyłożenia przez sprawcę z góry sumy potrzebnej  na koszty leczenia.

Oprócz odszkodowania, na podstawie art. 445 Kodeksu cywilnego, możemy również domagać się stosownego zadośćuczynienia za krzywdy (cierpienie, niedogodności związane ze szkodą), których doznaliśmy w związku ze szkodą na osobie.

Zobacz: Co to jest zadośćuczynienie?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »