| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Ubezpieczenia finansowe > Raport Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie skarg w I półroczu 2010 r.

Raport Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie skarg w I półroczu 2010 r.

Dnia 4 sierpnia 2010 r. na oficjalnej stronie internetowej Rzecznika Ubezpieczonych ukazał się raport w sprawie skarg kierowanych do Rzecznika, dotyczących problematyki ubezpieczeń gospodarczych oraz zabezpieczenia społecznego w I półroczu 2010 r. (dalej „raport”), który jest dla nas okazją do przedstawienia instytucji Rzecznika i możliwości wniesienia do niego skargi.

Kim jest Rzecznik Ubezpieczonych?

Warto wiedzieć, że Rzecznik Ubezpieczonych (dalej „Rzecznik”), na podstawie art. 5 ust 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153 z późn. zm.), reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, oraz osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nieuposażonych.

Prawo zwrócenia się z pisemną skargą do Rzecznika przysługuje ubezpieczonym w sytuacji, gdy ich zdaniem zakład ubezpieczeń, powszechne towarzystwo emerytalne lub inny podmiot, naruszyło ich prawo lub interesy. Warto przy tym dodać, że skarga powinna być wniesiona w formie pisemnej, bądź przesłana w formie elektronicznej, ale tylko wówczas, gdy posługujemy się bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia firmowe

Jakie skargi wpływały do Rzecznika w I półroczu 2010 roku?

Jak wynika z raportu, wielu ubezpieczonych korzysta z przysługującego im uprawnienia do wniesienia skargi do Rzecznika. W I półroczu 2010 roku wniesiono 5669 pisemnych skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych. Skargi napływały bezpośrednio od osób ubezpieczonych, ubezpieczających, uposażonych i uprawnionych z umowy ubezpieczenia, jak też za pośrednictwem innych podmiotów.

Jak wynika z raportu, najliczniejsza grupa skarg, odnosiła się do ubezpieczeń komunikacyjnych. Takich skarg wpłynęło aż 3268 . Najwięcej skarg odnotowano na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (dalej „OC”) posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz składki ubezpieczeniowe. Ubezpieczający skarżyli się na występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu, oraz wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek.

Zobacz: Darmowe porady prawne

Kolejne miejsca pod względem liczebności zajęły skargi dotyczące ubezpieczeń na życie, których wpłynęło 858, oraz skargi na ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, których wpłynęło 481. Te ostatnie dotyczyły m.in. OC z tytułu wykonywanej działalności i posiadanego mienia, OC przedsiębiorstwa, OC w życiu prywatnym, OC z tytułu wykonywania zawodu oraz OC przewoźnika. Najczęściej podnoszone były zarzuty dotyczące odmowy wypłaty odszkodowania uzasadnianej brakiem ochrony ubezpieczeniowej wynikającej z zakresu zawartej umowy oraz zbyt niską kwotą ustalonego odszkodowania wynikającą ze zbyt niskiej sumy gwarancyjnej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Lidia Bucka

Adwokat, doktor nauk prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »