| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Ubezpieczenia firmowe > Ubezpieczenie OC pracodawcy

Ubezpieczenie OC pracodawcy

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pracodawcy ma na celu ochronę przedsiębiorcy przed negatywnymi skutkami finansowymi roszczeń zgłaszanych przez jego pracowników, na skutek szkód doznanych przez nich w wyniku wypadku przy pracy.

Przedmiot ubezpieczenia

Przedmiotem umowy jest do świadczenia na rzecz poszkodowanego pracownika w takim zakresie, w jakim zobowiązany jest do tego pracodawca. Odszkodowanie wypłacane jest z zastrzeżeniem, że ustalona do wypłaty kwota zostaje pomniejszona o jednorazowe świadczenie otrzymane przez pracownika z ZUS-u.

Polisa zwalnia ubezpieczonego pracodawcę z konieczności uruchomienia własnych środków finansowych i problemów związanych z procedurą rozpatrywania roszczeń zgłaszanych przez pracownika, albowiem towarzystwo przejmuje na siebie całe postępowanie wyjaśniające i pokrywa ewentualne koszty postępowania sądowego.

Obowiązki stron umowy

Na podstawie umowy ubezpieczenia odpowiedzialność cywilnej pracodawcy zakład ubezpieczeń zobowiązuje się do tego, że zapłaci odszkodowania za szkody będące następstwem wypadków przy pracy pracownikom wobec których odpowiedzialność ponosi pracodawca. Pracodawca zaś zobowiązuje się do zapłaty składki ubezpieczeniowej.

Zobacz również: Odpowiedzialność cywilna

Suma gwarancyjna

Suma gwarancyjna jest to określona w polisie kwota, która stanowi górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Oznacza to, że zakład ubezpieczeń nie wypłaci wyższego odszkodowania niż określona w umowie ubezpieczenia suma gwarancyjna. Tak więc można powiedzieć, że wysokość sumy gwarancyjnej przesądza o tym na ile realna jest ochrona ubezpieczeniowa w przypadku danego ubezpieczenia.

Zobacz również serwis: Ubezpieczenia firmowe

Wyłączenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń

W niektórych sytuacjach zakład ubezpieczeń nie wypłaci odszkodowania mimo zajścia wypadku. Będzie tak w szczególności gdy do wypadku doszło wskutek umyślnego działania przedsiębiorcy, czy też wskutek jego rażącego niedbalstwa.

Ponadto zakład ubezpieczeń nie wypłaci pracownikowi odszkodowania za wypadek przy pracy jeśli ten w czasie wypadku znajdował się pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków psychotropowych, itp. jak też wtedy gdy pracownik nie wyrazi zgody na poddanie się badaniom mającym na celu ustalenie poziomu alkoholu w organizmie, podczas gdy z okoliczności wypadku wynika, iż mógł on znajdować się w stanie nietrzeźwym.

Zobacz: Bezpłatna porada prawna

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »