| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Ubezpieczenia komunikacyjne > Likwidacja szkód powypadkowych w Niemczech

Likwidacja szkód powypadkowych w Niemczech

Po wypadku samochodowym, jeżeli szkoda jest wyższa niż 750 EUR, poszkodowany ma prawo zlecić wybranemu przez siebie rzeczoznawcy sporządzenie opinii. Wybór rzeczoznawcy ma poszkodowany a nie ubezpieczenie przeciwnika wypadku.

Kosztorys naprawy

Jeżeli szkoda nie przekracza sumy 750 EUR (tzw. Bagatellschaden), to poszkodowany zobowiązany jest zlecić warsztatowi samochodowemu sporządzenie kosztorysu naprawy (Kostenvoranschlag). Kosztorys ten kosztuje ok. 70 EUR i w razie naprawy samochodu w tym warsztacie jest potem potrącany od sumy rachunku naprawy.

Przypominamy, że na poszkodowanym ciąży obowiązek minimalizacji szkody. Oznacza to, że poszkodowany musi wszystko czynić, aby nie obciążać finansowo bez usprawiedliwionej potrzeby przeciwnika wypadku.

Rzeczoznawca wyznacza w ekspertyzie tzw. Wiederbeschaffungswert. Jest to suma pieniędzy potrzebna na zakup podobnego samochodu, który uległ wypadkowi. Jeżeli koszty naprawy przekraczają o 130% tej sumy (Wiederbeschaffungswert), to mamy do czynienia ze szkodą całkowitą (tzw. Totalschaden). Poszkodowany nie może żądać od przeciwnika wypadku kosztów naprawy a tylko koszta potrzebne do nabycia podobnego samochodu, w stanie przed wypadkiem.

Od tej sumy odciągane jest też tzw. Restwert. Jest to „pozostała” wartość uszkodzonego samochodu, którego naprawa nie jest już ze względów ekonomicznych uzasadniona.

Wysokość Restwert wycenia też rzeczoznawca na podstawie miejscowego rynku, więc cen miejscowych handlarzy używanych samochodów. 

Zobacz również: Co to jest szkoda całkowita?

Zwrot kosztów naprawy samochodu

Jeżeli koszta naprawy nie przekraczają 30% powyżej Wiederbeschaffungswet , to poszkodowany może żądać zwrotu tych kosztów naprawy samochodu. Samochód musi być wtedy rzeczywiście naprawiony i używany dalej przez okres co najmniej sześciu miesięcy. 

Odszkodowanie

Jeżeli koszta naprawy nie przekraczają Wiederbeschaffungswert, to poszkodowany ma dwie możliwości regulacji szkody. Poszkodowany może żądać odszkodowania na podstawie opinii rzeczoznawcy albo na podstawie rachunku naprawy. Jeżeli regulacja następuje na podstawie opinii, to poszkodowany otrzymuje tylko koszta naprawy netto, a więc bez VAT. Ten podatek jest tylko wtedy zwracany, jeżeli on rzeczywiście powstał, a więc też przy naprawach częściowych.

Znane jest jeszcze pojęcie „merkantiler Minderwert”. Wartość naprawionego samochodu po wypadku jest mniejsza jak jego wartość przed wypadkiem. Ta strata wartości (cena powypadkowego samochodu jest z reguły niższa jak samochodu bez wypadku) musi być też zwrócona poszkodowanemu.

Poszkodowany ma też prawo powierzyć przeprowadzenie likwidacji szkody powypadkowej adwokatowi, którego honorarium płaci ubezpieczenie sprawcy wypadku samochodowego.

Zobacz również serwis: Ubezpieczenia komunikacyjne

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »