REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoda spowodowana przez obcokrajowca. Kto zapłaci, a kto nie zapłaci za szkodę?

Jerzy Różyk
Jerzy Różyk
ekspert ds. oceny ryzyka w transporcie, prawa przewozowego i ubezpieczeń transportowych CDS Kancelaria Brokerska
Szkoda spowodowana przez obcokrajowca. Kto zapłaci, a kto nie zapłaci za szkodę? /Fot. Fotolia
Szkoda spowodowana przez obcokrajowca. Kto zapłaci, a kto nie zapłaci za szkodę? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasze drogi są coraz lepsze i coraz częściej uczęszczane przez obcokrajowców zarówno ze wschodu jak i z zachodu. Po głównych polskich drogach porusza się więc sporo zagranicznych aut, co powoduje, że spore jest też ryzyko kolizji z obcokrajowcem.

Obcokrajowiec obcokrajowcowi nierówny

Dużo zależy od tego czy kolizję spowoduje obcokrajowiec ze wschodu czy z zachodu. Choć wszystkie pojazdy, w tym zza wschodniej granicy, są ubezpieczone w zakresie odpowiedzialności cywilnej, zupełnie inaczej wygląda procedura dochodzenia roszczeń z takich ubezpieczeń. Sprawstwo obcokrajowca z Zachodniej Europy w kolizji drogowej (i tym samym w szkodzie) nie wiąże się ze zbyt dużymi niedogodnościami. Z większością z nich potrafimy się bowiem porozumieć, a większość zachodnich firm ubezpieczeniowych ma w Polsce swoich przedstawicieli, którzy tutaj na miejscu przeprowadzą całą procedurę odszkodowawczą. Odpada zatem konieczność „boksowania się” z zagranicznym ubezpieczycielem lub dochodzenie roszczeń w zagranicznych sądach, a jeżeli nawet, nie stanowi to bariery nie do przejścia. Inaczej to wygląda, gdy sprawcą szkody jest obcokrajowiec zza wschodniej granicy. Pomimo, że ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest w tych krajach również obowiązkowe, dochodzenie odszkodowań od wschodniego zakładu ubezpieczeń lub od wschodniego sprawcy nie jest już takie proste. Zazwyczaj kończy się jedynie ustaleniem danych sprawcy i jego polisy OC, a likwidację szkody dokonuje się z własnego ubezpieczenia Auto-Casco. Dzieje się tak dlatego, że wschodni ubezpieczyciele nie palą się do pokrywania szkód z własnych polis, a szczególnie w przypadku szkód w mieniu obywateli polskich.

REKLAMA

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Szkoda w pojeździe wykorzystywanym do transportu

Wyłączenie z eksploatacji pojazdu prywatnego, choć wiąże się z uciążliwością, nie przysparza tak wiele problemów, co w przypadku szkody w pojeździe wykorzystywanym do zawodowego prowadzenia działalności transportowej. W takim przypadku dochodzi nie tylko do szkody w środku transportu, która podlega naprawieniu, ale również do obniżenia możliwości zarobkowych przewoźnika z powodu wyłączenia pojazdu z eksploatacji. Gdy sprawcą jest Polak lub obywatel innego kraju unijnego (szczególnie zachodniego), ciężar pokrycia szkody w większości przypadków spoczywa na zakładzie ubezpieczeń sprawcy. Dotyczy to również kosztów wynikających z przestoju pojazdu w związku z jego naprawą po szkodzie. Gdy sprawcą jest obywatel zza wschodniej granicy taki mechanizm już nie funkcjonuje i ciężar pokrycia szkody spoczywa zwykle na zakładzie ubezpieczeń, w którym przewoźnik zawarł ubezpieczenie Auto-Casco. Taka konieczność generuje straty finansowe, gdyż ubezpieczenie AC nie pokrywa kosztów związanych z przestojem pojazdu w związku z jego naprawą, która niejednokrotnie trwa nawet kilka tygodni.

Obcokrajowiec, a szkoda w przewożonym towarze

Zupełnie inaczej odbywa się to, gdy w związku z kolizją drogową dochodzi również do szkody w towarze. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za powierzony mu towar od chwili jego przyjęcia do wydania wskazanemu odbiorcy (art. 65. ust. 1. ustawy Prawo Przewozowe oraz art. 17 ust. 1 konwencji CMR). Ponieważ odpowiedzialność cywilna przewoźnika za szkody w towarze opiera się na zasadzie ryzyka, istnieje niewiele przesłanek, które pozwalają na wyłączenie jego odpowiedzialności za szkodę i przerzucenie jej na osobę trzecią, np. na sprawcę kolizji drogowej. Ponieważ mówimy tutaj o szkodach spowodowanych przez obcokrajowców w Polsce, problem dotyczy przewoźników przewożących towar zarówno po kraju, jak również w relacjach międzynarodowych, gdzie przewóz zaczyna się w kraju.

Zobacz: Ubezpieczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W polskim prawie przewozowym jedyną przesłanką egzoneracyjną wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika jest siła wyższa (art. 65 ust. 2 ustawy prawo przewozowe). Sprawstwo innego uczestnika ruchu drogowego, niezależnie jaki jest jego rodowód, nie powoduje zatem wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika za szkodę w towarze spowodowaną przez sprawcę kolizji drogowej. Nie ma zatem znaczenia, czy inny uczestnik ruchu drogowego był wyłącznym sprawcą szkody, czy tylko się do niej przyczynił – odpowiedzialność za jej naprawienie spoczywa na przewoźniku. Odmiennie stanowi konwencja CMR, gdzie sprawstwo osoby trzeciej może stanowić przesłankę wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika za szkodę. Musi być jednak spełniony warunek określony w art. 17 ust. 2 konwencji CMR – sprawstwo osoby trzeciej musi być potraktowane jako okoliczność, której przewoźnik nie mógł uniknąć i której następstwom nie mógł zapobiec. Jakiekolwiek przyczynienie się przewoźnika do szkody może spowodować, że przesłanka określona w tym przepisie może nie mieć zastosowania.

W obu przypadkach nie jest to niekorzystne dla przewoźnika, gdyż zakład ubezpieczeń i tak – choćby z założenia – ponosi odpowiedzialność za szkodę będącą w jego odpowiedzialności. W przypadku pokrycia szkody przez zakład ubezpieczeń nie ma więc większego znaczenia dla przewoźnika, czy sprawcą szkody był obywatel kraju zachodniego, wschodniego, czy też Polski. Ma to znaczenie wyłącznie dla zakładu ubezpieczeń, który w przyszłości będzie dochodził odszkodowania od sprawcy szkody lub jego ubezpieczyciela w tzw. postępowaniu regresowym, co nie jest już jego problemem. Pochodzenie sprawcy kolizji drogowej ma jednak olbrzymie znaczenie dla przewoźnika w sytuacji, gdy jego polisa OCP lub AC z różnych powodów nie pokryje szkody. Odzyskanie odszkodowania w przypadku sprawcy z zachodu lub naszego lokalnego podwórka nie powinno być zbyt kłopotliwe, choć na pewno nie łatwe i szybkie, ale w przypadku obcokrajowca wschodniego, nie dość, że nie będzie łatwe i szybkie, to może być nawet niemożliwe.

Zobacz: Prawo jazdy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/15
    Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
    od 1 stycznia i od 1 lipca
    od 1 stycznia i od 1 czerwca
    od 1 lutego i od 1 lipca
    Następne
    Prawo
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Eurowybory 2024 - kiedy? Do 22 kwietnia jest czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego, do 2 maja trzeba zgłosić kandydatów na posłów do PE

    Eurowybory w Polsce odbędą się 9 czerwca 2024 roku. Natomiast do 22 kwietnia jest czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego, a do 2 maja należy zgłosić kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego.

    Morderstwo Polaka w Szwecji. Aresztowano 17-latka

    Sąd rejonowy w Huddinge, pod Sztokholmem, aresztował na dwa tygodnie 17-latka w związku z morderstwem 39-letniego Polaka. Prokuratura oskarża nastolatka o "ukrywanie przestępstwa". Yassin Z., z długimi kręconymi włosami, wszedł na salę sądową ubrany w koszulkę i spodnie dresowe, nie wykazując żadnych emocji. Przez swojego obrońcę przekazał, że "zaprzecza popełnieniu przestępstwa".

    Mniej zarobimy na zleceniach. To efekt kamienia milowego KPO. Sprawdź, od kiedy i jak zmienią się przepisy. Już wiadomo.

    Wszystkie umowy cywilnoprawne mają podlegać składkom na ubezpieczenia społeczne, by Polska mogła otrzymać kolejne środki z KPO. To będzie koniec płacenia składek do wysokości minimalnego wynagrodzenia. Przesądził kamień milowy KPO.

    Dramatycznie spadnie liczba ludności w Polsce. Ekspert ocenia, że konieczne będzie podwyższenie wieku emerytalnego

    W Polsce zmniejsza się liczba ludności. Programy wspierające zwiększanie dzietności to za mało, by odwrócić niekorzystne trendy. Podwyższenie wieku emerytalnego będzie konieczne, żeby w dłuższej perspektywie utrzymać stabilny system ubezpieczeń – twierdzi prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, dyrektor Instytutu Statystyki i Demografii SGH.

    REKLAMA

    60 proc. wełny według metki, a w rzeczywistości jej brak. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań, UOKiK nałożył kary

    Na firmy wprowadzające klientów w błąd informacją o składzie ubrań na metce UOKiK nałożył kary finansowe. "Konsumenci nie mogą samodzielnie zweryfikować składu surowcowego odzieży, muszą w tym zakresie ufać informacjom na etykiecie" - powiedział prezes Tomasz Chróstny. 

    Nowy rejestr w kodeksie pracy. Wpiszesz do niego prace szczególne i pracowników je wykonujących [posiedzenie rządu 16 kwietnia]

    Nowe przepisy w kodeksie pracy mają wyeliminować (albo ograniczyć) kontakt pracowników z takimi substancjami jak toluen, styren, etoksyetanol, nitrobenzen, tlenek węgla, bisfenol A, estry kwasu ftalowego czy metale – ołów, kadm, rtęć i ich związki. To tzw. substancje reprotoksyczne.

    Zmiana, która wpłynie na miliony Polaków. ZUS od umów-zleceń. Data reformy jest już znana

    Rewolucja, która była zapowiadana przez kilka lat, teraz staje się nieunikniona. Chodzi o wprowadzenie składek ZUS dla wszystkich umów-zleceń. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej potwierdziło, że reforma w tym zakresie jest utrzymana w Krajowym Planie Odbudowy bez zmian. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

    Dodatkowe 2 dni urlopu z powodu działania siły wyższej. Jak w praktyce skorzystać?

    Urlop z powodu działania siły wyższej to prawo do zwolnienia od pracy w przypadku nagłych zdarzeń rodzinnych, takich jak choroba lub wypadek, wymagających natychmiastowej obecności pracownika. Omawiamy, jak w praktyce można skorzystać z tego urlopu.

    REKLAMA

    Rozwodnicy a prawo do preferencji podatkowej. RPO interweniuje, MF odpowiada

    Obecna interpretacja przepisów podatkowych praktycznie wyklucza możliwość jakiegokolwiek udziału drugiego rodzica w wychowywaniu dziecka, aby rodzic faktycznie samotnie wychowujący dziecko mógł skorzystać z preferencji podatkowej. Wydaje się to sprzeczne z polityką prorodzinną państwa, której celem jest zapewnienie systemowego wsparcia dla rodziców, zwłaszcza tych samotnych - alarmuje Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie do Ministerstwa Finansów.

    Wykluczenie cyfrowe seniorów. Zapobiegnie mu młodzież. Szkoły będą otwarte nie tylko dla dzieci. Trwają prace nad bonem senioralnym.

    Szkoły będą otwarte dla seniorów, a młodzież nauczy ich korzystania ze smartfonów i internetu. Wszystko po to, by ułatwić życie i dogonić europejską średnią.

    REKLAMA