| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Ubezpieczenia majątkowe > Ekspert radzi: jakie działania podjąć po stwierdzeniu szkody?

Ekspert radzi: jakie działania podjąć po stwierdzeniu szkody?

Kradzież z włamaniem, zalanie lub pożar mieszkania – są to szkody od których najczęściej wykupujemy ubezpieczenie majątkowe. Samo ubezpieczenie to jednak nie wszystko. To jakie działania podejmiemy, a jakich zaniechamy może mieć wpływ na wypłatę odszkodowania.

W zależności od tego jakie spotkało nas zdarzenie koniecznie powinniśmy podjąć określone działania lub też określonych działań zaniechać. To co powinniśmy zrobić, a czego zaniechać zależy od rodzaju szkody.

Zobacz serwis: Ubezpieczenie majątku

Po włamaniu (kradzieży z włamaniem)

  • natychmiast po stwierdzeniu włamania trzeba zawiadomić policję i towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym posiadamy polisę mieszkaniową;
  • nie powinno się niczego dotykać, przesuwać czy sprzątać do czasu przybycia policji i przygotowania dokumentacji kryminalistycznej, która ma na celu odpowiednie zabezpieczenie dowodów dokonanego przestępstwa;
  • od policji należy uzyskać pisemne potwierdzenie zgłoszenia kradzieży (włamania);
  • należy przygotować rachunek strat poprzez spisanie wszystkich przedmiotów, które zostały skradzione ale także uszkodzone lub zniszczone. Do takiego spisu w miarę możliwości należy dołączyć dokumenty potwierdzające fakt posiadania przez nas wymienionych w spisie (rachunku strat) przedmiotów. Mogą to być faktury, paragony na uszkodzone, zniszczone przedmioty, karty gwarancyjne, zdjęcia wnętrz, zdjęcia poszczególnych przedmiotów ale także oświadczenia innych członków rodziny, sąsiadów i inne środki dowodowe np. zdjęcia czy film z pierwszej komunii gdzie są widoczne przedmioty, które przed włamaniem były w naszym posiadaniu. Jeżeli mamy taką możliwość warto niezależnie od zakładu ubezpieczeń samodzielnie udokumentować straty poprzez wykonanie własnej dokumentacji fotograficznej;

Zobacz: Forum prawne

Zalanie, pożar mieszkania

Po zalaniu, pożarze, innym wypadku związanym z wystąpieniem zdarzenia losowego powinniśmy z kolei:

  • niezwłocznie po stwierdzeniu szkody zawiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym zostało zawarte ubezpieczenie;
  • uzyskać od służb ratowniczych, porządkowych protokół ze zdarzenia (straży pożarnej, policji, pogotowia gazowego);
  • do czasu przybycia reprezentanta zakładu ubezpieczeń i sporządzeniu przez niego protokołu i zdjęć nie podejmować czynności naprawczych. Można a nawet trzeba dokonać niezbędnych czynności ograniczających rozmiary szkody np. zebrać wodę czy dogasić tlące się przedmioty, ale nie należy usuwać skutków szkody - aż do czasu wykonania przez zakład ubezpieczeń pełnej dokumentacji szkody - zdjęć, oględzin i spisania protokołu z miejsca zdarzenia;

Do czasu przybycia przedstawiciela zakładu ubezpieczeń nie należy podejmować czynności naprawczych. Pamiętaj jednak, że twoim obowiązkiem jest podjąć czynności ograniczające rozmiary szkody.

Zobacz: Jaki jest zakres ubezpieczenia mieszkania?

reklama

Ekspert:

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Autor:

radca prawny w BRU

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Natychmiast po stwierdzeniu włamania trzeba zawiadomić policję i towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym posiadamy polisę mieszkaniową.
Natychmiast po stwierdzeniu włamania trzeba zawiadomić policję i towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym posiadamy polisę mieszkaniową.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

WspolnyPozew.com

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »