| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne umowy > Konsument a umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Konsument a umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Konsument jako podmiot nieprofesjonalny jest objęty szczególną ochroną. W przypadku specyfiki umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, jest ona szczególnie istotna.

Z umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa mamy do czynienia wówczas, gdy zawarcie umowy nie odbywa się w miejscu przeznaczonym do obsługiwania klientów i odpowiednio oznaczonym. Ustawa ponadto przewiduje, że umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa jest zawarcie jej w wyniku zorganizowanego zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin w pracy, w mieszkaniach lub innych miejscach prywatnego pobytu. Istotne jest to, iż klientem musi tu być konsument, natomiast usługodawcą lub sprzedającym profesjonalista. Najczęściej występującymi umowami zawieranymi poza lokalem przedsiębiorstwa są umowy zawierane z akwizytorami lub umowy zawierane podczas prezentacji ulicznych.

Należy zaznaczyć, iż szczególna ochrona konsumenta przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorstwa wynika z faktu, iż konsument, który dokonuje takiego zakupu,niejako zostaje zaskoczony przez przedsiębiorce. Nie matu mowy o podjęciu decyzji o zakupie danego produktu, czy usługi wcześniej, czy porównaniu ofert różnych przedsiębiorców. Konsument nie ma też pełnej gwarancji, iż osoba, z którą umowę bezpośrednio zawiera, rzeczywiście ma pełnomocnictwo do działania w imieniu przedsiębiorcy. Ocena skutków finansowych zawarcia umowy również jest tu znacznie utrudniona.

W związku z powyższym ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, regulująca tę instytucje, wprowadza szerokie uprawnienia przysługujące konsumentowi i narzuca pewne obowiązki na przedsiębiorców w związku z zawieraniem umów poza lokalem ich działalności.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Do obowiązków przedsiębiorcy należy należyte przedstawienie oferty oraz samego siebie. Osoba działająca w imieniu przedsiębiorcy powinna przedstawić konsumentowi dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej, dokument tożsamości oraz dokument potwierdzający swoje umocowanie. Ponadto każdy, kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien poinformować go na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podania przyczyny oraz wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby). Przedsiębiorca jest również zobowiązany do wręczenia konsumentowi pisemne potwierdzenia zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, konsument może odstąpić od umowy w ciągu 10 dni, licząc od dnia, w którym pozyskał informację o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak odstąpić od umowy po upływie 3 miesięcy od jej wykonania.

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »