| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne umowy > Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Umowa zawarta przez telefon stanowi przykład ustnej umowy zawieranej na odległość (zdalnie). Co do zasady jest to umowa skutecznie zawarta. Jaka będzie konstrukcja umów zawieranych telefonicznie w 2015 roku?

Zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym możliwe jest skuteczne zawarcie umowy przez telefon. Nie dotyczy to jedynie umów, dla zawarcia których wymagana jest szczególna forma (np. pisemna czy notarialna), t.j:

  • umowy sprzedaży nieruchomości,
  • umowy o przeniesienie praw autorskich,
  • umowy leasingu.

Fakt zawarcia umowy w drodze telefonicznej następuje przez zgodne oświadczenie woli dwóch stron. Nie jest więc wymagane żadne potwierdzenie samego zawarcia umowy ani jej treści w formie pisemnej.

Najczęściej umowy przez telefon zawierane są w drodze przyjęcia oferty. Oznacza to, że dzwoniący konsultant przekazuje nam daną ofertę. Następnie pyta, czy zgadzamy się z powyższym. Zgodne oświadczenie woli konsumenta wystarcza dla skutecznego zawarcia umowy. Na gruncie przepisów kodeksu cywilnego oświadczenie woli może zostać bowiem wyrażone w dowolnej formie, ujawniającej wolę w sposób dostateczny. Kodeks ustanawia zasadę swobody formy (sposobu) oświadczenia woli, co potwierdza także bogate orzecznictwo Sądu Najwyższego, m.in.: wyrok z dnia 10 marca 2004 r. ( IV CK 95/03) . Sąd Najwyższy stwierdził, że zamiaru stron dokonania czynności prawnej nie można domniemywać, musi on być dostatecznie uzewnętrzniony.

Zadaj pytanie na: Forum

Prawa konsumenta – zmiany w 2015 roku

Implementacja do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy konsumenckiej (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku, 2011/83/UE) nastąpi w drodze ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z decyzją Sejmu powyższa ustawa wejdzie w życie w styczniu 2015 roku. Głównym celem zmian jest ujednolicenie praw przysługujących konsumentom w całej Unii Europejskiej. Mimo tego europejski ustawodawca pozostawia pewne kwestie do regulacji krajowych. Przykładem są umowy zawierane przez telefon.

Zobacz również: E-handel nowe regulacje

Umowa przez telefon po zmianach w 2015 roku

Wraz z wejściem w życie wskazanej ustawy zasady zawierania umów przez telefon zostaną zaostrzone. Polski prawodawca zdecydował się na bardziej restrykcyjne uregulowania zasad zawierania umów przez telefon. Nałożył szereg obowiązków na przedsiębiorców. Skuteczne zawarcie umowy w drodze telefonicznej będzie więc uzależnione od spełnienia trzech warunków:

  • potwierdzenia jej treści w formie pisemnej (na papierze lub innym nośniku),
  • sporządzenia oświadczenia konsumenta o woli zawarcia umowy w formie pisemnej,
  • potwierdzenia oświadczenia woli konsumenta o zawarciu umowy.

Powyższe warunki uzasadnione są chęcią zapewnienia transparentności zawieranych tą drogą umów. Mają doprowadzić także do ułatwienia dowodzenia ostatecznej treści zawartej umowy a tym samym ograniczenia liczby prowadzonych sporów sądowych.

Tak długa i skomplikowana procedura zawierania umowy przez telefon budzi wiele kontrowersji, m.in.: na gruncie sprzeczności z zasadą szybkości obrotu konsumenckiego.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Podstawa prawna:

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku 2011/83/UE (Dz.U. Unii Europejskiej L 304/64).

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw.

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 marca 2004 r., o sygnaturze IV CK 95/03.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.

Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »