| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne umowy > Sprawdzony przepis na sukces, czyli wszystko o umowie franczyzy

Sprawdzony przepis na sukces, czyli wszystko o umowie franczyzy

Wiele osób skusiło stworzenie własnego biznesu w ramach umowy franchisingu. Ta umowa, potocznie zwana franczyzą, daje wiele możliwości. Przede wszystkim na samym starcie zapewnia rozpoznawalność na rynku i szerokie grono klientów.

W prawie polskim nie ma zapisów regulujących bezpośrednio umowę franchisingu. Zgodnie z zasada swobody umów zawartą w kodeksie cywilnym strony mogą sformułować taki stosunek prawny, aby nie sprzeciwiał się on zasadom współżycia społecznego, naturze tego stosunku oraz przepisom obowiązującego prawa.

Zobacz: Konsument i umowy

Ogólne zasady umowy franczyzy

Istotą  franczyzy jest współpraca pomiędzy niezależnymi podmiotami prawnymi. Zgodnie z wyrokiem SA w Poznaniu z dnia 29 listopada 2005 r., I ACa 1026/05 „Umowa franchisingowa, według ukształtowanego w praktyce modelu, ma charakter umowy wzajemnej. Ujmując najogólniej, na jej podstawie franchisingobiorca (partner) uzyskuje od franchisingodawcy (organizatora sieci) zezwolenie (franchise) na wykorzystanie wypracowanego przez niego, sprawdzonego sposobu prowadzenia określonej działalności gospodarczej i stosowanych przez niego oznaczeń w zamian za wynagrodzenie (periodycznie uiszczane opłaty franchisingowe). Umowa ta jest zawierana na czas oznaczony albo nieoznaczony”.

Wyrok Sądu Antymonopolowego (obecnie Sąd Okręgowy - Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie) z dnia 21 lipca 1992 r., XVIII  Amr 12/92  wskazuje, iż franczyza jest „metodą działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji towarów i usług, polegająca na otrzymaniu przez franchisobiorcę prawa sprzedaży we własnym imieniu określonych towarów i usług w ramach systemu marketingowego franchisodawcy z wykorzystaniem jego nazwy, znaków towarowych i doświadczeń techniczo-organizacyjnych”.

Redakcja poleca: Dotacje unijne – jak pozyskać środki dla firm

Umowa franczyzy powinna zawierać oprócz podstawowych elementów takich jak określenie stron, dokładny opis obowiązków franczyzodawcy i franczyzobiorcy, przekazanie prawa do korzystanie ze sposobu (know-how) prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawa do używania oznaczenia i znaków towarowych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów know-how – nieopatentowane, nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne lub technologiczne lub zasady organizacji i zarządzania, co do których podjęto działania zmierzające do zapobieżenia ich ujawnieniu, jeżeli stanowią one całość lub część określonych informacji praktycznych wynikających z doświadczeń dostawcy, przeprowadzonych badań lub testów istotnych dla nabywcy z punktu widzenia używania, sprzedaży lub odsprzedaży towarów objętych porozumieniem wertykalnym.

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Aktualizacja: 13.03.2017

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Sprawdzony przepis na sukces, czyli wszystko o umowie franczyzy/Fot. Fotolia
Sprawdzony przepis na sukces, czyli wszystko o umowie franczyzy/Fot. Fotolia

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »