REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć fundację?

Kamila Mazurek
Jak założyć fundację? /Fot. Fotolia
Jak założyć fundację? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żeby założyć fundację nie trzeba wiele – ciekawy pomysł i określony zasób środków finansowych może wystarczyć w urzeczywistnieniu szlachetnego celu. Jeśli jednak masz wątpliwości, czy nie utoniesz w morzu regulacji prawnych, przeczytaj jakie wymogi formalne nakłada na Ciebie ustawa.

Czym jest fundacja?

Pojęcie fundacji nie ma definicji legalnej. Art. 1 Ustawy o fundacjach dookreśla jednak ten twór prawny jako ten, który ma przede wszystkim realizować cel użyteczny społecznie lub gospodarczo - rozumiany szeroko, szczególnie w zakresie ochrony zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami.

REKLAMA

REKLAMA

To wyliczenie ma charakter otwarty – a zatem mogą istnieć fundacje, które na piedestał postawią urzeczywistnienie jakiegokolwiek celu charytatywnego, o ile jednak będzie miał on charakter publiczny. Publiczny oznacza więc, ze świadczenie wsparcia materialnego dla konkretnej osoby zmagającej się np. z daną chorobą jest już dokonaniem poza ten zakres – dotyczy interesu indywidualnego, prywatnego, nie służy zaspokojeniu potrzeb ogółu.

Fundacja zasadza się na osobie fundatora, który określa cel fundacji (ma on charakter niezarobkowy) i przekazuje na jego realizację określony majątek. Ponadto nie posiada członków – jest organizacją bezosobową – opiera się na substracie w postaci wniesionego kapitału.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Kto może zostać założycielem fundacji (fundatorem)?

Fundatorem może zostać osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa i miejsca zamieszkania, bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Konieczne jest złożenie oświadczenia woli, które będzie zawierać cel i przeznaczenie na jego realizacje składników majątkowych (tzw. fundusz założycielski, który mogą stanowić pieniądze, papiery wartościowe, a także oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości). Gdyby nawet zlikwidowano fundacje, to środki, których przeznaczenie zostało jasno ustalone, powinny zostać wydatkowane zgodnie z tym ustaleniem. Wymogiem jest, by oświadczenie zostało sporządzone w formie aktu notarialnego, chyba że zostaje złożone w drodze testamentu.

Fundator jest zobowiązany do ustalenia statutu fundacji (albo upoważnić do tego inna osobę), który określi jej nazwę, siedzibę i majątek, cele zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków.

Zobacz: Pomoc społeczna

Warunki istnienia fundacji

- Przede wszystkim siedziba fundacji ma znajdować się na terenie RP (a jeśli fundacja będzie prowadzić działalność na terenie jednego województwa, siedziba ma mieścić się w jego granicach).
- Musi działać w oparciu o przepisy ustawy i statut.
- Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

- Warunkiem koniecznym jest także wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, który przesądza o uzyskaniu przez fundację osobowości prawnej. Nim to nastąpi, sąd musi zatwierdzić, że podjęte czynności, były zgodne z przepisami prawa. Następnie o wpisie zawiadamia się ministra właściwego ze względu na zakres jego działania oraz cele fundacji, oraz właściwego ze względu na siedzibę fundacji starostę, przesyłając jednocześnie statut.

Fundacja ma wyłonić swój zarząd, który będzie kierować jej działalnością i reprezentować ją na zewnątrz. Fundacja musi także składać corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności, nie dotyczy to jednak fundacji posiadających status organizacji pożytku publicznego, które tego typu relacje sprawozdawcze zamieszczają na stronie internetowej.

Fundacje zagraniczne

Fundacje zagraniczne, a więc te, które mają siedzibę za granicą, mogą tworzyć na terytorium RP swoje przedstawicielstwa. Wymagane jest jednak na to odpowiednie zezwolenie wydawane przez właściwego ministra (w dowolnej chwili może je cofnąć, jeśli przedstawicielstwo nie dotrzymuje umówionych warunków albo narusza przepisy obowiązujące w kraju, a także zawiesić – kiedy fundacja bądź jej przedstawicielstwo narazi na szkodę bezpieczeństwo lub inny ważny interes państwa). W nim też zawiera się zakres dopuszczonej działalności.

Zobacz: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA