| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Umowa sprzedaży – cz. 2: czy przepisy kodeksowe są mniej korzystne

Umowa sprzedaży – cz. 2: czy przepisy kodeksowe są mniej korzystne

Przepisy Kodeksu cywilnego w odniesieniu do umowy sprzedaży określają mniej korzystnie dla kupującego podstawy odpowiedzialności sprzedawcy. Z drugiej strony dają większe możliwości odstąpienia od umowy.

Podstawa odpowiedzialności

Przepisy kodeksowe dotyczące umowy sprzedaży w odniesieniu do podstawy odpowiedzialności są znacznie węższe, niż przepisy wynikające z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (jest to rękojmia za wady fizyczne rzeczy). Odpowiedzialność sprzedawcy istnieje, gdy rzecz stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona jej prawem (rękojmia za wady prawne).

W odniesieniu do tego podstawa odpowiedzialności (niezgodność towaru z umową) przy sprzedaży konsumenckiej jest znacznie szersza. Kupujący w takim przypadku może reklamować produkt, jeżeli np. nie nadaje się do celu określonego przez nabywcę przy zawarciu umowy, co do którego sprzedawca nie zgłosił zastrzeżeń. Przy tym w odróżnieniu od kodeksowych przepisów o rękojmi, niezgodność towaru konsumpcyjnego nie musi wpływać na zmniejszenie wartości.

Zobacz również serwis: Umowy

Odstąpienie od umowy

Z drugiej jednak strony jeżeli do zawartej umowy sprzedaży zastosowanie mają przepisy kodeksu, kupujący dysponuje większą swobodą odstąpienia od umowy. Na podstawie art. 560 Kodeksu cywilnego takie odstąpienie może nastąpić od razu po tym, jak okaże się, że rzecz ma wady.

Zobacz również: Odstąpienie od umowy

Odstąpienie nie będzie skuteczne jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.

Takie rozwiązanie jest znacznie skuteczniejsze, niż uprawnienia konsumenta. Zgodnie z treścią art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, konsument ma możliwość odstąpienia od umowy tylko wtedy, gdy najpierw zażąda wymiany towaru na nowy lub naprawy, a żądanie to nie zostanie spełnione przez sprzedawcę. W porównaniu do przepisów kodeksu nie może zatem od razu od umowy odstąpić.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Nasiłowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »