| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Zawarcie umowy sprzedaży przez przyjęcie oferty

Zawarcie umowy sprzedaży przez przyjęcie oferty

Do umowy sprzedaży może dojść przez sformułowanie oferty przez sprzedawcę i jej przyjęcie przez drugą stronę. Z chwilą przyjęcia dochodzi do zawarcia umowy.

Sprzedaż może mieć miejsce w ramach tzw. oferty, kiedy to oświadczenia woli obydwu stron nie są składane w tym samym czasie. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego ofertowy tryb zawarcia umowy polega bowiem na złożeniu przez dwie strony oświadczeń woli, w sytuacji gdy jedna z nich proponuje zawarcie umowy, a druga akceptuje taką propozycję.

Między propozycją, a przyjęciem oferty może istnieć odstęp czasowy. Jeżeli oferent nie wycofa oferty, jest nią związany, a jej przyjęcie jest dla niego wiążące. Efektem tego jest zawarcie umowy.

Kiedy ogłoszenie jest ofertą?

Zgodnie z art. 66 Kodeksu cywilnego oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku umowy sprzedaży będzie to określenie przedmiotu sprzedaży (np. samochód) oraz wskazanie ceny.

Ofertą będzie wystawienie samochodu na giełdzie samochodowej oraz oznaczenie go ceną.

W praktyce należy jednak rozróżnić zwaną potocznie ofertę reklamową od tej wywołującej skutki prawne. Zgodnie bowiem z art. 71 Kodeksu cywilnego reklamy, ogłoszenia czy cenniki, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, a jedynie za zaproszenie do zawarcia umowy.

Zobacz również serwis: Umowy

Dodatkowo w przypadku umowy sprzedaży za ofertę uważa się wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny. Tym samym o ile wskazanie produktu w gazetce reklamowej ofertą nie będzie, o tyle wystawienie produktu wraz z ceną na wystawie sklepu za taką ofertę będzie już uznane.

Praktyczne znaczenie oferty

Znaczenie oferty ma wbrew pozorom spore znaczenie praktyczne, a zdecydowana większość z nas korzysta z tej formy zawierania umów sprzedaży. Przyjęcie oferty może nastąpić również w sposób dorozumiany, np. poprzez włożenie towaru do koszyka.

Zobacz również: Czy cena towaru na sklepowej półce wiążąca?

W szczególności istotny jest dla kupujących fakt, iż zawarcie umowy sprzedaży następuje w momencie przyjęcia oferty. Po tej chwili sprzedawca nie może bowiem już oferty odwołać. Ważność umowy nie zależy też od potwierdzenia umowy przez sprzedawcę.

Jan robiąc zakupy w hipermarkecie zauważył korzystny cenowo produkt. Przy kasie okazało się jednak, że przez pomyłkę produkt został oznaczony nieaktualną i zarazem dużo niższą ceną. W takiej sytuacji umowa jest ważna, a obowiązującą ceną będzie ta, która widniała w sklepie przy produkcie. Janowi będzie przysługiwało roszczenie do sprzedawcy o wykonanie umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »