| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Jak dochodzić rekompensaty za zakup wadliwego towaru?

Jak dochodzić rekompensaty za zakup wadliwego towaru?

Kupując wadliwy towar nabywca może skorzystać z rękojmi za wady, jak również żądać odszkodowania za faktyczną szkodę jaką doznał. W jaki sposób nabywca może dochodzić swoich praw?

Rękojmia i gwarancja

Kupujący może domagać się określonej rekompensaty w związku z wadą rzeczy na podstawie rękojmi i gwarancji jakiej udzielił mu sprzedający.

Zgodnie z Kodeksem cywilnym sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Odpowiedzialność ta to rękojmia za wady fizyczne rzeczy.

Przy gwarancji, w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Co jeszcze chroni interesy nabywcy?

Oprócz rękojmi i gwarancji, w przypadku wad rzeczy sprzedanej, możliwe jest dochodzenie roszczeń przeciwko sprzedawcy na zasadach ogólnych, tj. według reguł art. 471 i następnych k.c.  – tak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 25 sierpnia 2004 r. IV CK 601/03.

Art. 471 Kodeksu cywilnego stanowi, że dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Zobacz: Kupno wadliwej rzeczy

Aby skutecznie wystąpić z żądaniem odszkodowania należy wskazać szkodę oraz związek przyczynowy pomiędzy kupnem towaru od sprzedawcy a powstałą szkodą. Dodatkowo nie ma tu znaczenia termin od wykrycia wady do zawiadomienia o niej sprzedawcy, z punktu widzenia zachowania przez kupującego uprawnienia do żądania odszkodowania. Termin ten ma znaczenie przy uprawnieniach z tytułu rękojmi za wady fizyczne.

Żądanie odszkodowania nie musi być poprzedzone próbą skorzystania z rękojmi.

Wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy

Przy rękojmi można wyłączyć odpowiedzialność sprzedawcy. Wyłączenie to, w transakcjach z udziałem konsumentów, jest ograniczone do wypadków określonych w przepisach szczególnych. Dodatkowo wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Odpowiedzialności odszkodowawczej nie można zaś całkowicie wyłączyć, można jedynie ją ograniczyć. Ograniczenie to może dotyczyć wyłączenia odpowiedzialności dłużnika za szkody wyrządzone przez niego z winy nieumyślnej.

Zobacz serwis: Umowa kupno-sprzedaż

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Patentowy.com

Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej w Krakowie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »