| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Jak reklamować wadliwy towar

Jak reklamować wadliwy towar

Bardzo często nowo zakupiony sprzęt się psuje, albo ma wady których na pierwszy rzut oka nie widać. Co może w takiej sytuacji zrobić pokrzywdzony klient? Najlepiej zgłosić reklamację.

Niezgodność z umową

Składając reklamację, w ramach sprzedaży konsumenckiej klient kwestionuje zgodność zakupionego towaru z umową.

189,00 złKodeksowe umowy handlowe

Niezgodność towaru z umową w praktyce oznacza zwykle wadę towaru.

Wada taka może przybierać różną postać. Przejawiać będzie się tym, że towar:

  • nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany (np. ),
  • nie posiada właściwości, jakie powinny go cechować (np. nie przemakalna kurtka przepuszcza wodę),
  • został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony (np. sprzedawca wadliwie zamontował zmywarkę do naczyń, co powoduje, że pobiera ona zbyt mało wody).

Towar nie jest zgodny z umową również, gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym albo bez koniecznych dokumentów – np. instrukcji obsługi w języku polskim.

Dwa tryby reklamacyjne

Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego. Może skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji. Z uprawnień wynikających z gwarancji można skorzystać tylko o ile dany towar objęty jest gwarancją.

Gwarancja to oświadczenie gwaranta, określające obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.

Gwarancja udzielana jest zwykle dla przedmiotów trwałego użytku – np. sprzętu AGD i RTV, komputerów, samochodów. Jeśli na dany towar udzielono gwarancji, sprzedawca musi wydać klientowi, wraz z towarem, dokument gwarancyjny.

Jeśli kupujący uzna, że woli skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca nie może go zmuszać do korzystania z gwarancji.

W odpowiednim terminie

Jeśli klient korzysta z roszczeń wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca odpowiada za wadę towaru jedynie gdy wadę stwierdzono przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu.

Jeżeli klient kupuje rzecz używaną, konsument i sprzedawca mogą ustalić krótszy termin, jednak nie krótszy niż jeden rok.

W razie wymiany towaru, termin ten biegnie na nowo.

Termin obowiązywania gwarancji podany jest w jej treści.

Reklamację należy złożyć w ciągu 2 miesięcy od dnia wykrycia wady.

Mimo upływu ustawowych terminów, w jakich należało zgłosić reklamację, klient może dochodzić swoich praw związanych z nabyciem wadliwego towaru, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, jednak nie zwrócił na to uwagi kupującego.

Kiedy sprzedawca nie odpowiada

Jeżeli kupujący wiedział, że towar jest niezgodny z umową, bo sprzedawca go o tym poinformował, lub oceniając rozsądnie, tzn. opierając się na życiowym doświadczeniu, powinien był wiedzieć (np. wada towaru jest widoczna na pierwszy rzut oka), wówczas sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową.

Aktualizacja: 03.08.2011

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jezeli zakupiony towar okaże się wadliwy powinniśmy udać się do sprzedawcy z reklamacją/ fot. Fotolia
Jezeli zakupiony towar okaże się wadliwy powinniśmy udać się do sprzedawcy z reklamacją/ fot. Fotolia

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł
avatar

2014-06-05 08:13 Zgłoś

Jest jasne że sprzedawcy zawsze będą się bronili przed wymiana wadliwego sprzetu, na szczęście już za neidługo wchodzi nowe prawo dotyczące wymiany wadliwego sprzętu AGD, wiecej na ten temat tutaj :http://e-prawnik.pl/artykuly/prawo-cywilne-1/wadliwa-pralke-czy-lodowke-wymienimy-na-nowa.html

avatar

2012-10-13 19:30 Zgłoś

Kupilam lodowke BOSCH i nie chciala sie wlaczyc po 2 godz. sie wlaczyla ale sie nie wylaczala i miala ciagle 7 stopni.Czy moge zamienic na nowa?

avatar

2012-02-03 19:49 Zgłoś

Kupiłam u chińczyka mysz bezprzewodową do komputera i wogóle nie działa nawet nie ma jak włożyć do niej baterii. zapłaciłam mam paragon czy sprzedawca ma obowiązek oddać mi pieniądze?

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE01
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia

Eksperci infor.pl

KnowBox Szkolenia

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem Infor.pl »