| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Zgłoszenie reklamacji imprezy turystycznej

Zgłoszenie reklamacji imprezy turystycznej

Zmiana programu zwiedzania czy miejsca zakwaterowania, opóźniony wyjazd lub powrót do kraju, mniejsza, niż przewidziana w umowie, ilość posiłków to często zdarzające się w praktyce sytuacje. Aby uzyskać odszkodowanie trzeba zgłosić reklamację imprezy turystycznej.

POBIERZ WZÓR: Wzór reklamacji usługi turystycznej

Źle wykonywana umowa

Nieprawidłowe wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych może mieć różną postać. Może polegać bądź to na zmianie terminu wyjazdu, bądź to na skróceniu czasu pobytu, albo na zakwaterowaniu w warunkach innych niż przewidziane w umowie.

Zobacz serwis: Reklamacje

Reklamacja już podczas wyjazdu

Reklamację wycieczki można złożyć zarówno podczas jej trwania (u pilota wycieczki; na tzw. wyjazdach pobytowych – u rezydenta), jak i po zakończeniu imprezy (u organizatora turystyki – czyli w biurze podróży, które zorganizowało wyjazd). Wszelkie nieprawidłowości warto reklamować już w czasie trwania wycieczki – być może, przynajmniej część z nich, uda się usunąć „od ręki”. Jeśli pilot nie jest w stanie załatwić reklamacji, powinien przekazać ją organizatorowi turystyki.

PAMIĘTAJ!!! Biuro podróży nie ma prawa jednostronnie dokonywać zmian istotnych warunków umowy (czyli np. miejsca pobytu, programu zwiedzania, środka transportu, ilości posiłków). Zarówno przed rozpoczęciem imprezy, jak i w czasie jej trwania – musi uzgadniać je z klientem.

Last minute można reklamować

Często stosowaną praktyką jest wyłączanie możliwości złożenia reklamacji w przypadku ofert last minute, a także innych ofert określanych jako promocyjne czy specjalne.

Tego rodzaju umowy są zwykle podpisywane na krótko przed wyjazdem – biuro sprzedaje ostatnie wolne miejsca po niższej cenie.

Tymczasem nie ma znaczenia fakt, że klient kupił wycieczkę taniej – przysługuje mu bowiem pełna ochrona – w tym prawo złożenia reklamacji.

Czego można żądać

Jeżeli biuro podróży nie wykonuje właściwie usług określonych w umowie, ma obowiązek wykonać tzw. świadczenie zastępcze, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami (np. gdy klienci nie mogą zostać zakwaterowani w hotelu wskazanym w umowie).

Świadczenie zastępcze musi być co najmniej takiej samej jakości, jak przewidziane w umowie. Jeśli jest gorsze, klient może żądać obniżenia ceny (np. gdy zamiast 3-gwiazdkowego, otrzymał hotel niższej kategorii).

Gdyby wykonanie świadczeń zastępczych nie było możliwe (np. nie ma ani jednego wolnego miejsca w żadnym z okolicznych hoteli) albo klient z uzasadnionych, czyli nie z błahych, powodów nie wyraża na nie zgody i odstępuje od umowy – wówczas biuro podróży musi zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy (czyli miejsca wyjazdu) lub innego uzgodnionego miejsca.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Najda Consulting

Realizacja projektów inwestycyjnych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »