| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Najem i dzierżawa > Odpowiedzialność stron umowy za wynajęty samochód

Odpowiedzialność stron umowy za wynajęty samochód

Zarówno wypożyczalnia jak i najemca ponoszą odpowiedzialność za wynajem samochodu w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez jedną ze stron.

Odpowiedzialność wypożyczalni

Konsument może dochodzić roszczeń w przypadku gdy wypożyczalnia nie wykonała lub nienależycie wykonała umowę, w konsekwencji czego doszło do zdarzenia w wyniku którego konsument doznał szkody.

W sytuacji gdy wyjdzie na jaw, iż wynajęty samochód  miał wady, które ograniczały jego przydatność lub umówiony użytek – np. niesprawna klimatyzacja – wówczas konsument może żądać obniżenia opłaty za korzystanie z auta za czas trwania wad.

Jeśli natomiast wspomniane wady spowodowały, że korzystanie z samochodu było niemożliwe lub wady powstały później, a wynajmujący wad tych nie usunął i nie dostarczył zastępczego samochodu, wówczas konsument ma prawo do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

Jeśli w czasie podróży wynajętym samochodem doszło do awarii, ze względu na okoliczności obciążające wynajmującego, wówczas wypożyczalnia powinna dokonać naprawy na swój koszt.

Odpowiedzialność konsumenta

Konsument również ponosi odpowiedzialność w przypadku gdy nie wykonał lub nienależycie wykonał postanowienia umowy, gdy wskutek zdarzenia zawinionego przez konsumenta, wynajmujący doznał szkody.

W sytuacji, gdy podczas podróży wynajętym autem dochodzi do kradzieży, konsument nie zawsze ponosi odpowiedzialność. To czy wynajmujący będzie odpowiadać, czy też nie, zależy od tego, czy do kradzieży doszło wskutek niezachowania przez najemcę należytej staranności, czy też nie. Za przykład niezachowania należytej staranności można uznać sytuację, gdy w umowie przewidziano nakaz parkowania wyłącznie w miejscach strzeżonych, a konsument pozostawił samochód na parkingu niestrzeżonym, w wyniku czego samochód został skradziony. We wspomnianej sytuacji konsument jak najbardziej ponosi odpowiedzialność.

Z najmem samochodu związana jest również odpowiedzialność cywilna konsumenta. Wiąże się ona z wyrządzeniem szkody na osobie lub mieniu w związku z prowadzeniem wypożyczonego samochodu. Jeśli jednak szkoda nastąpiła w wyniku siły wyższej lub wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, wówczas konsument odpowiedzialności nie ponosi.

Zobacz także: Za jakie nieprawidłowości odpowiada najemca?

Ubezpieczenie

Z reguły wypożyczalnie oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia przez konsumenta. Chroni to go przed odpowiedzialnością cywilną za spowodowane przez niego szkody, dlatego też  powinien on bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami ubezpieczenia, a w szczególności na to, jakiego rodzaju szkody obejmuje.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »