| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Postanowienia ogólne > Kiedy agentowi należy się prowizja? (cz. 1)

Kiedy agentowi należy się prowizja? (cz. 1)

Prowizja agenta jest uzależniona od skuteczności jego działań. Roszczenie o zapłatę powstaje co do zasady jedynie w przypadku zawarcia umowy.

Prawo do wynagrodzenia

Co do zasady większość umów agencyjnych, zawieranych w obrocie handlowym, przewiduje wynagrodzenie prowizyjne. Istota prowizji sprowadza się do powiązania skutków działalności agenta (w postaci zawieranych umów) z nabycie roszczenia o zapłatę wynagrodzenia. Aby jednak agent mógł nabyć roszczenie o wynagrodzenie muszą być spełnione określone warunki.

Premia za skuteczność

Możliwość żądania prowizji powstaje w sytuacji, kiedy do zawarcia umów doszło w wyniku działalności agenta lub jeżeli umowy zostały zawarte z klientami pozyskanymi przez agenta poprzednio dla umów tego samego rodzaju. Poprzez działalność agenta należy rozumieć tutaj wykonywanie przez niego umownych obowiązków. Agentowi należeć się będzie wynagrodzenie, jeżeli umowa została zawarta z klientem, który wcześniej otrzymał odpowiednią ofertę od agenta, został przez niego namówiony do zawarcia umowy lub też z którym to agent zawarł taką umowę.

Agentowi należy się wynagrodzenie w sytuacji, gdy przyczynił się on do umowy z klientem.

Przepis (art. 761 § 1 Kodeksu cywilnego) wyraźnie mówi o „zawartych umowach”, co oznacza, że żądanie prowizji dotyczy jedynie tych działań agenta, które były skuteczne. Co do zasady zatem nie będą wynagradzane działania agenta, które nie zakończyły się zawarciem umowy. W ramach umowy strony mogą umówić się inaczej. Wobec braku odrębnych postanowień prowizja będzie przysługiwać przy zawarciu prawnie skutecznej umowy.

W treści umowy można zamieścić zapisy, na podstawie których przyznane zostanie agentowi wynagrodzenie nawet w sytuacji braku skuteczności w postaci pozyskania kolejnych klientów.

Wyłączność wynagrodzenia

Kwestia uczestnictwa agenta w zdobyciu klienta, jako warunek wynagrodzenia nie istnieje, jeżeli umowa ze zleceniodawcą przyznaje mu wyłączność na określonym terenie lub w określonej grupie klientów. W takiej sytuacji agent może żądać prowizji nawet jeżeli nie brał udziału w zawarciu umowy pod warunkiem, że narusza ona zasady jego wyłączności (art. 761 § 2).

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Wynagrodzenie po rozwiązaniu umowy

Roszczenie o wynagrodzenie przysługuje agentowi także po rozwiązaniu umowy (art. 7643 Kodeksu cywilnego).  Chodzi tutaj o wynagrodzenie od umowy zawartej po rozwiązaniu umowy agencyjnej, gdy propozycja od klienta nadeszła przed rozwiązaniem.

Zobacz: Kiedy agentowi należy się prowizja (cz. 2)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wójcik

Doradca techniczny firmy Altax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »