| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Postanowienia ogólne > Co to jest obrót konsumencki

Co to jest obrót konsumencki

Wiele instytucji prawa cywilnego związanych jest z tak zwanym obrotem konsumenckim. Chodzi w tym wypadku o sytuacje gdy konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą. Zgodnie z ogólnymi założeniami prawo w takich relacjach powinno chronić konsumenta przed bezprawnym działaniem przedsiębiorcy.

Prawo konsumenckie to dosyć szybko rozwijająca się gałąź prawa. W polskim a przede wszystkim europejskim obrocie prawnym pojawia się coraz więcej przepisów regulujących tę dziedzinę życia. Warto więc przyjrzeć się jej odrobinę bliżej.

Różne obroty różne przepisy

Obrót konsumencki a więc wymiana towarowo- pieniężna między konsumentem a przedsiębiorcą to jeden z obrotów jakie spotykamy w życiu codziennym. W sytuacji gdy umowę zawiera przedsiębiorca z przedsiębiorcą możemy mówić o tak zwanym obrocie profesjonalnym. Natomiast gdy czynności prawnej dokonują dwie osoby nie prowadzące działalności gospodarczej mamy do czynienia z obrotem powszechnym.

Do każdego z tych obrotów odnoszą się inne przepisy prawa cywilnego. Inne bowiem uprawnienia przysługują konsumentowi w obrocie konsumenckim a inne przedsiębiorcy w obrocie profesjonalnym.

Z punktu widzenia zwykłego zjadacza chleba najistotniejszy jest obrót konsumencki. Z nim mamy bowiem do czynienia kupując artykuły spożywcze w sklepie, kupując buty i ubranie, zamawiając wycieczkę zagraniczną. Dlatego tez warto uświadomić sobie kto jest konsumentem, a kto przedsiębiorcą.

Konsument

Definicję konsumenta zawiera kodeks cywilny. Z punktu widzenia prawa prywatnego jest to najważniejsza definicja konsumenta. Jest to definicja ogólna. Ustawy szczególne takie jak na przykład ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zawiera własną definicję. Ma ona jednak zastosowanie tylko i wyłącznie na potrzeby umów sprzedaży. Natomiast definicja zawarta w k.c. ma szersze zastosowanie.

Zgodnie z art. 22(1) k.c. za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Tej definicji należy poświęcić kilka słów więcej. Otóż konsumentem nie może być nigdy osoba prawna lub tzw. ułomna osoba prawna. Osobami prawnymi w Polsce są spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, stowarzyszenie, fundacja.

Natomiast do ułomnych osób prawnych, podmiotów nie posiadających zdolności prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, zalicza się spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową, spółkę komandytowo- akcyjną, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, spółkę akcyjną w organizacji, wspólnotę mieszkaniową.

Wymienione wyżej podmioty nigdy nie będą występowały w obrocie prawnym jako konsumenci. Bez znaczenia jest tu fakt, czy prowadzą czy też nie działalność gospodarczą.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »