| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Słownik > Niewypłacalność

Niewypłacalność

Niewypłacalność - jest to niemożność wywiązywania się na bieżąco ze swoich zobowiązań.

Inaczej mówiąc, majątek dłużnika nie wystarcza na realizowanie zobowiązań.

Gdy dojdzie do takiej sytuacji, prawo chroni wierzyciela.

O niewypłacalności mówi się w kodeksie cywilnym, prawie upadłościowym i naprawczym, kodeksie spółek handlowych, kodeksie pracy, ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Zawsze jednak pojęcie to ma takie samo znaczenie.

W prawie upadłościowym i naprawczym niewypłacalność przedsiębiorcy jest przesłanką ogłoszenia upadłości.

W prawie pracy przepisy chronią roszczenia pracownicze przed niewypłacalnością pracodawcy.

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym za niewypłacalnego uznaje przedsiębiorcę, który niezależnie od przesłanek określonych w innych przepisach został zobowiązany do wyjawienia majątku w trybie egzekucji cywilnej.

Ważne przepisy zawiera kodeks cywilny, który używa pojęcia „niewypłacalność”, ale go nie definiuje.

Kodeks cywilny przewiduje ochronę wierzyciela na wypadek niewypłacalności dłużnika. Ochronę tę określa się mianem skargi paulińskiej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK