REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnianie muzyki - o czym warto pamiętać?

Karolina Mackiewcz-Ball
Mamczarek i Migdalska Kancelaria Radców Prawnych
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Muzyka/ fot. Fotolia
Muzyka/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O czym powinniśmy pamiętać w sytuacjach, gdy udostępniamy muzykę np. podczas przedstawienia czy w swojej restauracji? Czy uiszczenie opłat tantiemowych wyczerpuje nasze obowiązki w zakresie prawa autorskiego?

Wszystko, co musisz wiedzieć o udostępnianiu muzyki [PYTANIA I ODPOWIEDZI]

Do jakiej organizacji powinien zgłosić się właściciel kawiarni, by udostępniać muzykę zgodnie z prawem? Czy mamy prawo do wykorzystania podkładu muzycznego w przedstawieniu dla dzieci? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dot. praw do udostępniania muzyki.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami PREMIUM

Słowem wstępu, przypomnijmy czym są organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Ich działalność jest określona przede wszystkim w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, gdzie wskazano, że takimi organizacjami są "stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne". Stosuje się do nich również przepisy ustawy z 1989 r. prawo o stowarzyszeniach. Podjęcie przez te organizacje działalności wymaga zezwolenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który sprawuje też nadzór nad nimi i może cofnąć zezwolenie na działalność. Funkcjonowanie organizacji zbiorowego zarządzania jest istotne tam, gdzie kończy się dozwolony użytek osobisty (prywatne korzystanie z utworów i dzielenie się nimi w kręgu znajomych i rodziny) i dozwolony użytek publiczny (np. prawo cytatu, korzystanie z utworu przez instytucje oświatowe w celach edukacyjnych). Działalność tych organizacji nie dotyczy również utworów znajdujących się w domenie publicznej (utwory do których wygasły majątkowe prawa autorskie i które nigdy nie były objęte ochroną majątkowo-prawną) oraz utworów na licencjach Creative Commons. Muzykę do użytku komercyjnego, która nie jest objęta obowiązkiem uzyskania licencji (opłaty) od organizacji zbiorowego zarządzania można także kupić. Korzystać możemy z dystrybucji cyfrowej wyszukując kategorię muzyki tzw. royalty free, co oznacza rodzaj licencjonowania ograniczony do jednorazowej opłaty za korzystanie z utworu, bez ponoszenia późniejszych opłat tantiemowych. Poza tymi przypadkami, korzystanie z utworów wymaga uzyskania licencji, dzięki której użytkownik będzie mógł zgodnie z prawem korzystać z utworu, a jego twórca otrzyma należne mu wynagrodzenie.

Jestem właścicielem kawiarni i chciałbym puszczać w niej muzykę. Jak mogę to zrobić zgodnie z prawem?

REKLAMA

Na początku należy sprawdzić, czy konkretnych twórców reprezentuje organizacja zbiorowego zarządzania oraz czy te utwory podlegają ochronie. W tym celu można skorzystać z informacji dostępnych na stronach internetowych poszczególnych organizacji. Przykładowo na stronie internetowej ZAIKS-u znajduje się katalog utworów, w którym odszukać można utwory krajowe oraz zagraniczne znajdujące się w bazie utworów ZAiKS-u. Udostępnianie dane nie przesądzają jednak o statusie twórcy utworu, o tym, w jakim zakresie i przez kogo dany utwór jest chroniony, ani też o tym, czy i w jakim zakresie ta organizacja zarządza prawami do wyszukiwanego utworu. Aby zatem mieć pewność co do tego, czy ZAIKS reprezentuje konkretnych twórców i chroni prawa do poszukiwanych przez nas utworów należy skontaktować się bezpośrednio z tą organizacją. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku innych organizacji zbiorowego zarządzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto podkreślić, że publiczne odtwarzanie muzyki wymaga uiszczenia stosownej opłaty nie jednej organizacji zbiorowego zarządzania, ale kilku, bowiem każda z nich reprezentuje innych twórców. Tak więc uiszczając opłaty należy mieć na uwadze, że przykładowo ZAiKS chroni prawa autorów (np. kompozytorów), SAWP i STOART prawa wykonawców, a ZPAV prawa producentów fonogramów. Skoro zatem płyta z muzyką to jednocześnie dzieło autora, kompozytora oraz producenta, to odtwarzając muzykę w pubie, dyskotece czy kawiarni trzeba pamiętać o zapłaceniu stosownego wynagrodzenia wszystkim tym organizacjom, które chronią prawa autorskie wymienionych osób. W celu usprawnienia zarządzania prawami autorskimi organizacje zbiorowego zarządzania współpracują ze sobą i informują użytkowników o koniecznych opłatach w innych stowarzyszeniach.

Chciałabym skorzystać podkładu muzycznego w czasie spektaklu dzieci w kółku teatralnym w domu kultury. Komu powinnam zapłacić i za co?

REKLAMA

Wykorzystując podkład muzyczny podczas spektaklu dzieci w kółku teatralnym w domu kultury również należy liczyć się z koniecznością uiszczenia opłat organizacjom zbiorowego zarządzania chroniącym prawa twórców. Zobowiązania względem twórców, a w konsekwencji względem organizacji chroniących ich prawa, będą zależne od rodzaju wykorzystywanych utworów. Jeśli odtwarzamy nagranie z utworem muzycznym, możemy naruszyć prawa autora tekstu, autora muzyki, wykonawcy, a także prawa producenta, który wydał nośnik. Jeśli wykorzystujemy jedynie podkład muzyczny, możemy naruszyć prawa autora i wykonawcy oraz prawa producenta. Oznacza to, że w takiej sytuacji niezbędne jest uzyskanie licencji od organizacji zrzeszających ww. autorów, twórców i producenta oraz uiszczenie tantiem.

Na spotkaniu promocyjnym w księgarni zaproszony gość gra na skrzypcach utwór muzyczny. Czy również w tej sytuacji należy zwracać się o zgodę do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi?

Jeśli utwór nie jest w domenie publicznej i nie został udostępniony przez autora na licencji Creative Commos, a wykonawca nie jest tożsamy z autorem, jego publiczne wykonanie na spotkaniu promocyjnym w lokalu handlowym, np. w księgarni wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty odpowiedniej organizacji zbiorowego zarządzania, reprezentującej prawa twórcy-kompozytora. Warto podkreślić, że nawet jeśli wykonawca wykonuje osobiście utwór swojego autorstwa, a powierzył zarządzanie swoimi prawami organizacji zbiorowego zarządzania, konieczne jest uiszczenie opłaty tej organizacji. W takiej bowiem sytuacji organizacja jest uprawniona do pobierania opłat związanych z wykonywaniem/odtwarzaniem utworu zrzeszonego w niej twórcy.

Czy jeżeli uiszczę opłaty tantiemowe to czy wyczerpałem swoje obowiązki w zakresie prawa autorskiego?

Uiszczenie opłat tantiemowych nie wyczerpuje obowiązków w zakresie prawa autorskiego. Należy bowiem pamiętać, że wykorzystywanie utworu nie może naruszać autorskich praw osobistych twórcy. Autorskie prawa osobiste obejmują w szczególności prawo twórcy do autorstwa utworu, oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo, nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania. Uiszczenie opłat tantiemowych nie powoduje, że możliwe jest takie wykorzystanie utworu, które prowadziłoby do naruszenia ww. praw osobistych twórcy. Opłaty te stanowią jedynie formę wynagrodzenia twórcy (autora, wykonawcy), natomiast nie mają wpływu na więź twórcy z utworem i nie dają użytkownikowi wykorzystującemu utwór prawa do naruszania tej więzi.

Karolina Mackiewcz-Ball, Mamczarek i Migdalska Kancelaria Radców Prawnych

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecamy serwis: Prawa autorskie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek pielęgnacyjny i rodzinny: Zbliżają się terminy ustawowe waloryzacji tych zasiłków

Od wielu lat nie były waloryzowane świadczenia rodzinne. W 2024 r. muszą zostać podwyższone. Jest to nakaz ustawowy.

Przedostatnie 13. emerytury będą wypłacone wcześniej. Ile wyniesie "trzynastka" na rękę?

Dobiega końca tegoroczna wypłata 13. emerytur. Przedostatnie „trzynastki" dotrą do seniorów jeszcze przed tym weekendem. W piątek, 19 kwietnia ZUS przeleje kolejną transzę trzynastych emerytur.

Obecnie rozpętanie debaty o aborcji nie opłaca się nikomu, potwierdził Terlikowski. I nie ma to związku z Prezydentem Andrzejem Dudą.

Układ sił jest taki, że na tym etapie koalicja nie jest w stanie przegłosować w Sejmie aborcji do 12 tygodnia. Nie jest w tym wypadku nawet niezbędne weto Prezydenta Andrzeja Dudy, stwierdzi Terlikowski w czasie rozmowy w naszym studiu.

Dziecko w procesie karnym jako pokrzywdzony, świadek i oskarżony [WYWIAD]

- Mimo istnienia ochronnego trybu przesłuchania oraz standardów i wytycznych dotyczących przeprowadzania tej czynności, dziecko nie jest w pełni chronione przed doświadczeniem wtórnej wiktymizacji, w związku z tym powinny zostać podjęte zarówno przez ustawodawcę oraz Ministra Sprawiedliwości odpowiednie dalsze działania zmierzające do zwiększenia takiej ochrony – twierdzi doktor nauk prawnych Katarzyna Osiak-Krynicka.

REKLAMA

Mniej niż miesiąc dzieli nas od egzaminów ósmoklasistów i matur. Czas na naukę powoli się kończy, ale wciąż można pomóc uczniom w inny sposób. Sprawdź, co możesz zrobić.

Egzamin ósmoklasisty i matura to punkty zwrotne w edukacji szkolnej. W czasie ich trwania ważna jest nie tylko nauka, ale też świadomy odpoczynek i zdrowy sen. Warto też już na tym etapie uczyć się odpowiedniego zarządzania stresem.

Sposób rozliczania ulgi na dzieci po rozwodzie kwestią sporną. Były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Blokada rachunku przedsiębiorcy i wykreślenie z rejestru VAT. Organ skarbowy powinien z należytą starannością wykazać istnienie ku temu przesłanek

Blokada firmowego rachunku i wykreślenie z rejestru VAT. Sąd administracyjny w Warszawie w dniu 6 lutego 2024 r. (sygn. akt III SA/Wa 1790/23) orzekł, że sam fakt wystąpienia przez organ skarbowy z żądaniem blokady rachunku nie upoważnia innego organu do automatycznego wykreślania przedsiębiorcy z rejestru VAT. Dlatego przed pozbawieniem go statusu czynnego podatnika VAT organ powinien z należytą starannością wykazać istnienie ku temu przesłanek.

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce. Dziemianowicz-Bąk zdradza, kiedy to będzie możliwe

Minister pracy, rodziny i polityki społecznej, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, podczas rozmowy w programie "Graffiti", podkreśliła konieczność rozważenia skrócenia tygodnia pracy do czterech dni. Argumentuje, że Polacy potrzebują więcej czasu na życie, przyjaźń i miłość, a nie tylko na pracę.

REKLAMA

Instytucja rodzicielstwa zastępczego - na czym polega, dlaczego jest tak mało znana?

Instytucja rodzicielstwa zastępczego (pieczy zastępczej) jest dość mało znana, dwie trzecie polskiego społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem. Główną przeszkodą w rozwoju rodzicielstwa zastępczego w naszym kraju jest ogromna odpowiedzialność spoczywająca na rodzicach zastępczych.

Konfiskata auta za alkohol będzie fakultatywna - projekt zmian

Sąd nie zawsze orzeknie przepadek pojazdu nietrzeźwego kierowcy. Konfiskata auta za alkohol będzie fakultatywna - projekt nowelizacji Kodeksu karnego został opublikowany w RCL.

REKLAMA