| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowy w internecie > Kiedy sprzedawca ponosi koszty zwrotu towaru

Kiedy sprzedawca ponosi koszty zwrotu towaru

Odstępując od umowy zawartej przez Internet konsumenci nie ponoszą żadnych negatywnych konsekwencji finansowych. Jedynym wyjątkiem jest obowiązek poniesienia kosztów zwrotu towaru. W określonych sytuacjach koszty te będzie musiał pokryć sprzedawca.

Zwrot kosztów

W zależności od sytuacji koszty zwrotu towaru z powrotem do sprzedawcy ponosi albo on sam, albo kupujący. O tym, kto musi ponieść koszty zwrotu towaru decydować będzie przede wszystkim przyczyna odstąpienia.

Jeżeli przyczyną odstąpienia od umowy jest niedostępność zakupionego produktu i przesłanie przez sprzedawcę świadczenia zastępczego, wtedy też koszty zwrotu towaru pokryje sprzedawca.

W przypadku jednak, gdy konsument odstąpił od umowy korzystając z uprawnień, jakie wynikają z prawa do namysłu, wtedy też będzie on ponosił koszty przesłania produktu z powrotem do przedsiębiorcy.

Zobacz również serwis: Umowy

Kiedy koszty zwrotu pokryje sprzedawca

Zgodnie z powyższym wynika, iż koszty zwrotu towaru pokryje sprzedawca tylko wtedy, gdy odstąpienie od umowy będzie spowodowane świadczeniem zastępczym.

Będzie ono możliwe, jeżeli w treści umowy zawarto postanowienia zgodnie z którymi sprzedawca, w przypadku nawet przejściowej niemożności dostarczenia zamówionego produktu, będzie miał prawo zwolnić się z zobowiązania przez dostarczenia świadczenia zastępczego.

Świadczeniem zastępczym będzie wysłanie na adres kupującego swetra, zakupionego w sklepie internetowym, o tym samym kroju lecz w innym kolorze.

Skutki odstąpienia

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość oznacza, że jest ona uważana za niezawartą. Tym samym strony są zobowiązane do zwrotu wzajemnych świadczeń w stanie niezmienionym. Sprzedawca nie ma prawa do zatrzymania części zapłaconej ceny, nie może domagać się również zapłaty określonej kwoty za odstąpienie od umowy, nawet jeżeli takie postanowienia zostały zawarte w umowie między stronami.

Termin, w którym może odstąpić od umowy klient sklepu internetowego, wynosi 10 dni i rozpoczyna swój bieg z chwilą dostarczenia zakupionego towaru. Przy tym sprzedawca-przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o jego prawach. Jeżeli tego nie zrobi bieg terminu nie rozpoczyna się, a kupujący może odstąpić w ciągu trzech miesięcy od daty zakupu.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »