| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowy w internecie > Co zrobić, aby odstąpienie od umowy było skuteczne?

Co zrobić, aby odstąpienie od umowy było skuteczne?

Odstąpić od umowy zawartej prze internet należy w ciągu 10 dni. Wystarczy przed upływem tego okresu wysłać oświadczenie woli. Oprócz tego konsument musi zwrócić sprzedawcy towar, a ten musi oddać kupującemu pieniądze.

W przypadku umów zawieranych na odległość, czyli m.in. za pomocą telefonu, internetu, katalogu, konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu zakupionego towaru. Trzeba mieć jednak na uwadze to, w jaki sposób to zrobimy.

Termin

Odstąpienie od umowy nie wymaga żadnego uzasadnienia, można wykonać to prawo bez podawania żadnej przyczyny. Istotne jest raczej w jaki terminie to zrobimy. Mamy 10 dni na odstąpienie od umowy. Termin ten liczy się w przypadku, gdy nabywamy jakaś rzecz od momentu jej odebrania, a w przypadku umowy dotyczącej świadczenia usługi – od momentu od dnia jej zawarcia. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy na piśmie.

Forma

W wielu przypadkach konsumenci chcąc zrezygnować z zakupu wybierają najprostszą i najszybszą formę komunikacji, np. dzwonią do sprzedawcy, z którym zawarli umowę. Forma ustna jest dość kontrowersyjna. Po pierwsze trudniej jest ją udowodnić w przypadku sporu z przedsiębiorcą jest, a po drugie przepisy wskazują na „wysłanie oświadczenia” konsumenta. Dlatego też lepiej jest wysłać pismo (może być to list polecony za potwierdzeniem odbioru), w którym wskazujemy, że odstępujemy od umowy.

Odstępuję od umowy zawartej w dniu 02.10.2008 roku dotyczącej zakupu odkurzacza marki X, model XYZ. Jednocześnie zwracam odkurzacz w stanie nie zmienionym i wysyłam w związku z tym paczkę na adres siedziby firmy.

Zwrot rzeczy

Umowę, którą zawarł kupujący ze sprzedawcą - po odstąpieniu od niej - uważa się za niezawartą. Konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań, pod warunkiem, że zwróci produkt w stanie niezmienionym. Zmiany mogą być wywołane jedynie czynnościami w zakresie zwykłego zarządu. Dopuszczalne jest więc rozpakowanie i sprawdzenie towaru.

To co strony nawzajem sobie świadczyły musi zostać zwrócone. Powinno to nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w terminie 14 dni. Jeżeli kupujący przed otrzymaniem towaru dokonał przedpłat, to należą mu się od nich odsetki ustawowe od daty ich dokonania.

POBIERZ WZÓR: Odstąpienie od umowy z serwisem internetowym

Kto płaci za przesyłkę

W przypadku odesłania towaru paczką pozostaje nierozstrzygnięta kwestia zapłaty za nią. Regulacje ustawowe nie precyzuję tego zagadnienia. Można więc odwołać się do dyrektywy unijnej, która stanowi, że konsument nie może ponosić żadnych kosztów odstąpienia oprócz bezpośrednich kosztów zwrotu towarów. Oznacza to, że to kupujący może zostać zmuszony do poniesienia opłat związanych z przesyłką.?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »