| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowy w internecie > Niewykonanie umowy w terminie

Niewykonanie umowy w terminie

Niewykonanie umowy w terminie to nie dostarczenie towaru konsumentowi w terminie. Termin wykonania umowy może wynikać albo z regulaminu przedsiębiorcy albo z zapisu ustawy. Zgodnie z nim umowa zawarta przez internet powinna być wykonana najpóźniej w terminie 30 dni.

Z reguły strony ustalają między sobą krótki – kilkudniowy termin na dostarczenie zamówionego towaru do klienta. Jeżeli jednak nie było takiego skonkretyzowania, można powołać się na ustawowe regulacje. Zgodnie z nimi umowa zawarta przez internet powinna być wykonana najpóźniej w terminie 30 dni. Termin powyższy liczy się od chwili, kiedy konsument złożył oświadczenie woli o zawarciu umowy, czyli złożył zamówienie na produkt.

Zadaj pytanie na: Forum

Czy przedsiębiorca może nie wykonać umowy?

Tak. Istnieje przypadek, w którym sprzedawca może nie wykonać umowy. Ma to miejsce, gdy przedmiot danej umowy nie jest dostępny. Oznacza to, że przedsiębiorca nie dysponuje towarem, nie ma w swoich zasobach. Konsument musi być jednak poinformowany o tym fakcie niezwłocznie, najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Obowiązkiem sprzedawcy jest zwrócenie kupującemu wszystkich kosztów, jakie od niego otrzymał.

Zobacz: Kiedy sprzedawca ponosi koszty zwrotu towaru?

Świadczenie zastępcze

Czas, w jakim przedsiębiorca nie jest w stanie wykonać umowy może być różny. Stan ten może się utrzymywać jedynie przejściowo. W takim przypadku dopuszczalne jest zaproponowanie konsumentowi spełnienie świadczenia zastępczego.

Sprzedawca może zwolnić się z obowiązku wykonania umowy poprzez spełnienie świadczenia zastępczego, tylko jeżeli takie zastrzeżenie zostało zawarte w umowie.

Przedmiot umowy ma odpowiadać tej samej jakości i przeznaczeniu, co świadczenie poprzednio zamawiane przez konsumenta oraz musi być w tej samej cenie lub wynagrodzeniu. Dodatkowym obowiązkiem sprzedającego jest poinformowanie klienta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy. Zwrot rzeczy następuje na koszt przedsiębiorcy.

Pan Tomasz zamówił w sklepie internetowym odtwarzacz mp3. W regulaminie umieszczonym na stronie sprzedawcy istnieje informacje, że towary dostarczane są w ciągu 7 dni. Po 5 dniach od momentu zawarcia umowy, Pan Tomasz otrzymał informacje od sprzedawcy, że niestety, ale tego typu modelu już nie posiadają. Sprzedawca zaproponował wysłanie innego modelu tego urządzenia, niestety jest on droższy. Czy można w takiej sytuacji zrezygnować z towaru? Możliwe jest pełnienie świadczenia zastępczego, jeżeli strony wcześniej się na to umówiły. Sprzedawca dochował obowiązku poinformowania konsumenta o niemożliwości spełnienia świadczenia i zaproponował inne. Ale w przypadku świadczenia zastępczego musi być ono w tej samej cenie, co zamawiany pierwotnie towar. Konsumentowi przysługuje również prawo odstąpienia od umowy. Wtedy kupujący rezygnuje z przedstawionej mu propozycji i jeżeli dokonał jakichkolwiek przedpłat może żądać ich zwrotu.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »