| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Usługi > Jak odpowiada wykonawca za wadliwie wykonaną umowę o dzieło?

Jak odpowiada wykonawca za wadliwie wykonaną umowę o dzieło?

Umowa o dzieło należy do grupy umów rezultatu. Oznacza to, iż przyjmujący zamówienie odpowiada za efekt finalny, a nie za należyte staranie. Taki rezultat powinien być określony w umowie.

POBIERZ WZÓR: Umowa o dzieło

To, jakie przepisy będą miały zastosowanie do zawartej umowy o dzieło, zależy od tego kto i w jakim celu zamawia dzieło.

Jeżeli dzieło, będące rzeczą ruchomą, zamawia osoba fizyczna, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodowa, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej. Stanowi o tym wyraźnie przepis art. 6271 Kodeksu cywilnego.

Zatem do konsumenckiej umowy o dzieło stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176, ze zm.). W innych przypadkach stosuje się odpowiedzialność wykonawcy z Kodeksu cywilnego o umowie o dzieło (art. 627-646).

To powoduje, że wszystkie prawa i obowiązki wykonawców i konsumentów, związane z zawieraniem i wykonywaniem umów o dzieło, których rezultatem jest rzecz ruchoma, są dokładnie takie same jak prawa i obowiązki sprzedawców i konsumentów, związane z zawieraniem i wykonywaniem umów sprzedaży.

Zobacz również serwis: Umowa sprzedaży

Definicja umowy o dzieło

Z umową o dzieło mamy do czynienia wtedy, gdy przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Stronami takiej umowy są z jednej strony zamawiający, a z drugiej przyjmujący zamówienie, zwany też wykonawcą.

W świetle przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej przyjmujący zamówienie odpowiada wobec zamawiającego, jeżeli dzieło w chwili jego wydania jest niezgodne z umową.

Wówczas konsument, jako zamawiający, może żądać:

1. doprowadzenia dzieła do stanu zgodnego z umową przez:
a) nieodpłatną naprawę albo
b) wymianę dzieła na nowe,

2. a następnie ma prawo domagać się:
a) stosownego obniżenia ceny albo
b) odstąpić od umowy.

Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie będzie uzależniona od okoliczności sprawy.

Utrata uprawnień

Konsument traci uprawnienia przewidziane w przepisach ustawy o sprzedaży konsumenckiej, jeżeli przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności dzieła z umowa nie zawiadomi o tym przyjmującego zamówienie. Przyjmujący zamówienie odpowiada za niezgodność dzieła z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem 2 lat od wydania tego dzieła zamawiającemu konsumentowi.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »