| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > W sądzie > e-sąd > Jak założyć konto w e-sądzie?

Jak założyć konto w e-sądzie?

Elektroniczne postępowanie upominawcze (EPU) jest prowadzone przez e-sąd. Ten rodzaj postępowania dotyczy prostych spraw windykacyjnych, w których nie ma konieczności przeprowadzenia postępowania dowodowego. Sprawdź jak skorzystać z usług e-sądu.

Możliwość przeprowadzenia EPU przez e-sąd istnieje od 1 stycznia 2010 r. kiedy to weszła w życie nowela kodeksu postępowania cywilnego (dalej: k.p.c.). Do postępowania toczonego przed e-sądem stosuje się przepisy o postępowaniu upominawczym jednak z wyłączeniem art. 50528 - art. 50537.

Cała procedura toczy się drogą internetową, za pośrednictwem strony www.e-sad.gov.pl. Za pomocą Internetu powód wnosi pozew, a także utrzymuje kontakt z e-sądem. Co do zasady, e-sąd komunikuje się z pozwanym w formie tradycyjnej (papierowej) jednak pozwany może również skorzystać z drogi elektronicznej.

Zobacz również: Pozwy cywilne

Sprawy toczone przed e-sądem to sprawy nieskomplikowane, w których nie ma konieczności przeprowadzania postępowania dowodowego, a stan faktyczny jest jasny. Należy jednak zaznaczyć, że przed e-sądem mogą być dochodzone roszczenia, które stały się wymagalne w okresie trzech lat przed dniem wniesienia pozwu.

Rozpoczęcie windykacji online zaczyna się od wniesienia pozwu na stronie e-sądu. Jednak aby to zrobić należy mieć tam założone konto.

Założenie konta

Aby założyć wymagane konto należy wejść na stronę, a następnie kliknąć w zakładkę ,,Zarejestruj konto''. Następnie należy wybrać opcję ,,Konto podstawowe''. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych osobowych (imiona, nazwisko, PESEL, numer dokumentu tożsamości, miejsce urodzenia), a także danych adresowych (adres do korespondencji oraz adres poczty elektronicznej).

Wybrać należy też 8-znakowe hasło, wraz z pytaniem zabezpieczającym i odpowiedzią, w razie zapomnienia hasła.

Weryfikacja danych trwa ok. 2-3 dni. Jeżeli będziesz miał problemy techniczne skorzystaj z pomocy technicznej e-sądu.

Po wysłaniu wniosku o założenie konta, trzeba je aktywować poprzez wejście na stronę podaną w komunikacie portalu EPU, który zostanie przesłany na wskazany adres e-mail. Z adresem podana jest nazwa użytkownika, składająca się z cyfr. Następnie należy przejść na stronę główną i kliknąć przycisk „Logowanie”. W panelu logowania wpisujesz nazwę użytkownika i hasło.

Aby zlikwidować konto należy wysłać pisemny wniosek na adres Sąd Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie VI Wydział Cywilny, ul. Krakowskie Przedmieście 78, 20-076 Lublin. Do wniosku należy załączyć kserokopię dowodu osobistego.         

Podpisy elektroniczne

Pisma procesowe w EPU autoryzowane są podpisem elektronicznym. Założenie i aktywacja konta powoduje możliwość starania się o uzyskanie zwykłego podpisu elektronicznego (certyfikatu), którym należy się posłużyć wniesienia pozwu.

W e-postępowaniu można też posługiwać się bezpiecznym podpisem elektronicznym, który należy jednak uzyskać we własnym zakresie).

Aby uzyskać certyfikat należy złożyć wniosek o jego wydanie (kliknij w zakładkę „Certyfikaty i faktury”, następnie wybierz opcję „Wniosek o wydanie certyfikatu” i wypełnij formularz tego wniosku. Po weryfikacji wniosku należy pobrać certyfikat, co pozwoli na złożenie pozwu i rozpoczęcie postępowania.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1822 z późn. zm.)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »