| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Inne wybory > Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie, aby zagłosować 13.10?

Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie, aby zagłosować 13.10?

13 października 2013 r. w Warszawie odbędzie się referendum w sprawie odwołania prezydent Warszawy – Hanny Gronkiewicz - Waltz. W referendum mogą wziąć udział osoby zameldowane, jak również każdy z mieszkańców, po dopisaniu się do listy wyborców. W jaki sposób można dopisać się do listy?

W referendum głosować mogą przede wszystkim osoby zameldowane w Warszawie, jak również osoby stale mieszkające w stolicy. Zgodnie z art. 5 pkt. 9 kodeksu wyborczego (Dz.U.2011.21.112) stałym zamieszkaniem jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu. Wobec tego podstawę do ukształtowania odpowiedniej oceny o stałości zamieszkania stanowi fakt, że w danym miejscu pobytu koncentrują się najważniejsze interesy życiowe i majątkowe potencjalnego wyborcy. Co ważne, z wnioskiem o wpis do rejestru może ubiegać się osoba bez stałego zameldowania, przebywająca na terenie Warszawy.

Wymagane dokumenty

Aby dopisać się do listy wyborców w Warszawie należy:

  1. wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców. Pisemny wniosek należy złożyć w urzędzie gminy najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów/referendum,
  2. wypełnić oświadczenie o obywatelstwie i miejscu zamieszkania (wszystkie wzory dostępne są w urzędzie miasta bądź na stronie internetowej).

Osoby zameldowane poza Warszawą, stale zamieszkujące, pracujące bądź uczące się mogą zostać dopisane do odpowiedniego rejestru. W takim przypadku wskazany wniosek i oświadczenie składa się w odpowiednim urzędzie dzielnicy Warszawy, w której mają stałe miejsce zamieszkania.

Zobacz również: Referendum lokalne

Wraz z wnioskiem oraz oświadczeniem należy złożyć kserokopię dowodu osobistego wraz z deklaracją, w której zamieszcza się podstawowe dane osobowe (imię, nazwisko), obywatelstwo oraz adres stałego zamieszkania. Dla pewności przyjęcia wniosku warto przedstawić w urzędzie umowę najmu mieszkania, umowę o pracę wykonywaną w Warszawie bądź zaświadczenie z uczelni.

Rozpatrzenie wniosku lub odmowa wpisania do rejestru

Urząd gminy/dzielnicy w ciągu trzech dni rozpatrzy wniosek. Po upływie tego czasu należy odebrać z urzędu potwierdzenie wpisu do rejestru wyborców. Decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców, wraz z uzasadnieniem, urząd niezwłocznie doręczy wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 20 kodeksu wyborczego, o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie.  Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Sąd rozpatrzy skargę 3 dni od dnia jej doręczenia. Odpis postanowienia sądu doręcza się osobie, która wniosła skargę, oraz wójtowi. Należy pamiętać, iż od postanowienia nie przysługuje żaden środek zaskarżenia.

Zobacz też: Jak można złożyć protest wyborczy?

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie?
Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie?

Personel i Zarządzanie 2/201742.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Tabędzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »