| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Wybory parlamentarne 2015 > Kampania wyborcza 2015 w radiu i telewizji

Kampania wyborcza 2015 w radiu i telewizji

Bez wątpienia kampania wyborcza poprzedzająca wybory parlamentarne w 2015 roku będzie w dużej mierze przeprowadzana w mediach. Prawo reguluje zasady prowadzenia kampanii wyborczej w radiu i telewizji.

Telewizja Polska i Polskie Radio zapewniają Państwowej Komisji Wyborczej w okresie od zarządzenia wyborów do Sejmu i do Senatu możliwość nieodpłatnego przedstawiania w programach ogólnokrajowych telewizyjnych i radiowych informacji, wyjaśnień i komunikatów związanych z zarządzonymi wyborami.

Zadaj pytanie na: Forum

Komitety wyborcze mają prawo prowadzenia agitacji wyborczej w programach radiowych i telewizyjnych, w formach:

• audycji wyborczych – czyli części programu radiowego lub telewizyjnego, niepochodzącej od nadawcy, rozpowszechnianej nieodpłatnie, stanowiącej odrębną całość ze względu na treść lub formę, umożliwiającej wykorzystanie przez komitet wyborczy przysługującego mu czasu antenowego.
• ogłoszeń wyborczych, czyli reklam przygotowanych przez komitet wyborczy i przekazanych do emisji w ramach prowadzonej agitacji wyborczej.

W okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej Telewizja Polska oraz Polskie Radio i spółki radiofonii regionalnej, rozpowszechniają na własny koszt w programach ogólnokrajowych i regionalnych audycje wyborcze komitetów wyborczych. 

Zobacz również: Wybory parlamentarne 2015 – termin

Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi:

• w ogólnokrajowych programach - 15 godzin w Telewizji Polskiej, w tym do 3 godzin w TVP Polonia, i 30 godzin w Polskim Radiu, w tym do 5 godzin w programie przeznaczonym dla zagranicy;
• w regionalnych programach - 10 godzin w Telewizji Polskiej i 15 godzin w Polskim Radiu.

Komitet wyborczy ma prawo do rozpowszechniania audycji wyborczych w programach:
• ogólnokrajowych - jeżeli zarejestrował swoje listy okręgowe co najmniej w połowie okręgów wyborczych;
• regionalnych - jeżeli zarejestrował listę okręgową co najmniej w jednym okręgu wyborczym.

Czas antenowy przysługujący jednemu komitetowi wyborczemu nie może być odstępowany innemu komitetowi.

Czas przeznaczony na rozpowszechnianie audycji wyborczych, dzieli się równo pomiędzy uprawnione komitety wyborcze. Czas przeznaczony na rozpowszechnianie audycji wyborczych, dzieli się pomiędzy uprawnione komitety wyborcze proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych przez nie list okręgowych.

Kolejność rozpowszechniania w każdym dniu audycji wyborczych ustalają kierujący redakcjami właściwych ogólnokrajowych programów telewizyjnych, w tym TVP Polonia, i programów regionalnych oraz programów radiowych w drodze losowania przeprowadzonego w obecności osób zgłaszających listy najpóźniej w 18 dniu przed dniem wyborów.

Zobacz serwis: Wybory parlamentarne 2015

Audycje na własny koszt

Niezależnie od czasu przyznanego na rozpowszechnianie audycji wyborczych każdy komitet wyborczy może, od dnia rozpoczęcia kampanii wyborczej, odpłatnie rozpowszechniać ogłoszenia wyborcze w programach nadawców radiowych i telewizyjnych. Wysokość opłat pobieranych za czas rozpowszechniania ogłoszeń wyborczych musi być dla wszystkich komitetów wyborczych jednakowa.

Nadawcy nie ponoszą odpowiedzialności za treść rozpowszechnianych audycji wyborczych i ogłoszeń wyborczych. Nadawcy nie mogą odmówić rozpowszechniania audycji wyborczych i ogłoszeń wyborczych.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Leader

Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »