| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Wybory parlamentarne 2015 > Czy można zagłosować poza miejscem zameldowania?

Czy można zagłosować poza miejscem zameldowania?

Osoby, które w zbliżających się wyborach parlamentarnych w październiku 2015 roku będą chciały zagłosować poza miejscem swojego zameldowania, muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru wyborców. Taki wniosek należy złożyć w urzędzie gminy miejsca stałego zamieszkania.

Czym jest rejestr wyborców?

Rejestr wyborców to spis, który obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którzy posiadają prawo wybierania. Taki rejestr tworzony jest po to, by w przypadku wyborów czy referendów, móc ustalić listę osób uprawnionych do udziału w nich.

Rejestr dzieli się na dwie części. Część A obejmuje obywateli polskich: imię i nazwisko, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, adres zamieszkania wyborcy. Część B natomiast poświęcona jest obywatelom Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkujący na obszarze gminy i uprawnionymi do korzystania z praw wyborczych w Polsce. Poza danymi, które dotyczą także obywateli Polski, znajdziemy tu informacje dotyczące obywatelstwa oraz numer paszportu.

Zobacz również: Głosowanie przez pełnomocnika w wyborach parlamentarnych w 2015 roku

Kto może zostać wpisany do rejestru?

Co do zasady, wpis do rejestru dokonywany jest z urzędu. Dotyczy to tych wyborców, którzy są obywatelami polskimi i zameldowani są na obszarze gminy na pobyt stały.

W przypadku osób, które stale zamieszkują na obszarze gminy, ale bez zameldowania na pobyt stały, mogą zostać wpisani do rejestru wyborców danej gminy, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek do urzędu gminy.

Zadaj pytanie na: Forum

Wniosek o wpis do rejestru wyborców

Wniosek o wpis do rejestru wyborców powinien zawierać:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy;
  • imię ojca;
  • datę urodzenia;
  • numer PESEL,
  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
  • pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo oraz adres stałego zamieszkania w Polsce.

Jeżeli nie złożymy wniosku, a nasz adres zameldowania jest inny niż adres stałego zamieszkania, to zostaniemy ujęci w spisie wyborców w gminie miejsca zameldowania. Będzie wiązało się to z koniecznością podróży do tej gminy, jeżeli będziemy chcieli zagłosować w wyborach.

Podobny wniosek powinna złożyć osoba, która ma adres zameldowania na obszarze gminy, ale stale zamieszkuje pod innym adresem w tej gminie. W tym przypadku należy również wskazać ostatni adres zameldowania na pobyt stały na obszarze gminy.

Decyzja o wpisaniu na listę

Decyzja o tym, czy wnioskodawca zostanie wpisany do rejestru wyborców, czy też nie, wydaje wójt. Termin na wydanie decyzji wynosi 3 dni od dnia wniesienia wniosku.

W razie wydania decyzji pozytywnej, urząd gminy, w którego rejestrze dotąd znajdował się wnioskodawca, powinien być o ty fakcie zawiadomiony. Jest to niezbędne dla wykreślenia wnioskodawcy z tego rejestru, gdyż każdy wyborca może być ujęty tylko w jednym rejestrze.

Zobacz również serwis: Wybory parlamentarne 2015

Jeżeli wójt odmówi wpisania do rejestru wyborców, wnioskodawca może wnieść skargę do sądu rejonowego. Termin na wniesienie skargi wynosi 3 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Pruszyńska

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »