REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy

Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy/ Fot. Fotolia
Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr wyborców stanowi wykaz osób, które stale zamieszkują na terenie danej gminy i są uprawnione do udziału w wyborach. Stanowi formalną podstawę dla udziału w głosowaniu. Jak sprawdzić treść rejestru wyborców? Jak dopisać się do listy wyborców?

Obowiązek meldunkowy

Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.) obowiązek meldunkowy ciąży na osobie. Polega on na konieczności zameldowania/ wymeldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego, zameldowania o urodzeniu dziecka, o zmianie stanu cywilnego oraz o zgodnie osoby. Warto podkreślić, że w tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego oraz pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Obowiązku meldunkowego należy dopełnić w ciągu 30 dni od dnia przybycia do miejsca pobytu stałego lub czasowego. Następuje to poprzez wypełnienie i podpisanie stosownego formularza („Zgłoszenie pobytu stałego”/ „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”). Zgłoszenia dokonać należy w organie gminy.

REKLAMA

Polecamy produkt: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz

Ustawa z dnia 24 września 2010 o ewidencji ludności (Dz.U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm) przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego z dniem 1 stycznia 2016 r.

Rejestr wyborców

Z obowiązkiem meldunkowym powiązana jest kompetencja gmin do prowadzenia rejestru stałych mieszkańców. Na jego podstawie wójt sporządza i aktualizuje spis wyborców. Jest on rozumiany jako lista osób, które stale zamieszkują na terenie danej gminy i tym samym uprawnione są do udziału w wyborach. Stanowi zbiór danych osobowych z ewidencji ludności. Spis jest więc formalną podstawą udziału w głosowaniu. Jest podzielony na dwie części A i B. Część A przeznaczona jest dla obywateli RP, część B – UE. Rejestr ma charakter stały, nie jest więc sporządzany na potrzeby konkretnych wyborów. Wgląd do rejestru można uzyskać na podstawie wniosku. Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z dnia 18 marca 2013 r., (IV SA/Gl 6/13) „Rejestr wyborców stanowi informację publiczną, jednakże dostęp do informacji podlega ograniczeniom związanym z ochroną danych osobowych”. Nie można więc uzyskać dostępu do całego rejestru, a jedynie do danych nas dotyczących.

Wpis z urzędu

Z mocy prawa w rejestrze ujęci są obywatele polscy zameldowani na obszarze danej gminy na pobyt stały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Koniec z obowiązkiem meldunkowym od 2016 roku

Wpis na wniosek

Istnieje także możliwość „dopisania się” do listy wyborców. Następuje to na wniosek zainteresowanego. Ustawodawca nie zastrzega terminu na wniesienie prośby. Wystarczy wskazać, że jesteśmy obywatelem polskim oraz na obszarze danej gminy mamy stałe miejsce zamieszkania. Wniosek powinien zawierać m.in.: nazwisko, imię, imię ojca, datę urodzenia oraz numer PESEL wnioskodawcy. Do wniosku dołączyć należy także poniżej wymienione dokumenty: kserokopię dowodu osobistego oraz pisemną deklarację, w której podane jest obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polski.

Decyzja administracyjna

Złożenie wniosku prowadzi do wydania decyzji administracyjnej we wskazanym zakresie. Dokonuje tego wójt (burmistrz/ prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku. Jej pozytywna treść wywiera dwojakiego rodzaju skutki. Skutek pozytywny polega na wpisaniu zainteresowanej osoby do rejestru wyborców. Efekt negatywny wiąże się natomiast z wykreśleniem jej z dotychczasowego rejestru (prowadzonego w miejscu, w którym jest stale zameldowana). Zgodnie bowiem z zasadą wyrażoną w art. 18 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112) można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców.

Skarga do SR

Wydaną decyzję administracyjną można zaskarżyć, wnosząc pismo do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnieść należy za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (wójta, burmistrza, prezydenta).

Polecamy serwis: Wybory

Obywatel UE

Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim nie ma w Polsce stałego miejsca zameldowania. Stąd nie figuruje w żadnym rejestrze wyborców. Jest on uprawniony do złożenia wniosku o dopisanie do listy wyborców. Czyni to w gminie, na obszarze której stale zamieszkuje. Ustawodawca ogranicza wskazane uprawnienie terminem. Obywatel UE ma 30 dni od dnia zarządzenia wyborów na złożenie pisma.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112).

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 marca 2013 r., (IV SA/Gl 6/13).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

Najdroższa profilaktyka jest i tak tańsza niż najtańsze leczenie. Regulacje prawne zgłoszenia badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro

5 lat projektowanie leku; 5 lat badań klinicznych; 5 lat czasu koncernu na komercjalizację leku; 5 lat rynkowego życia produktu. Życie leku na rynku to co do zasady tylko ułamek życia leku. A jak wyglądają procedury w przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (czyli w laboratorium). Tekst przybliża trudne obowiązki badacza i sponsora i rynek europejski wyrobów medycznych.

REKLAMA

Co robić, gdy urodzi Ci się dziecko. Jeśli nie zrobisz tej rzeczy w ciągu 21 dni, urzędnik sam wybierze imię dla niemowlaka

Gdy urodzi Ci się dziecko, pierwszym krokiem jest zgłoszenie tego faktu do odpowiedniego Urzędu Stanu Cywilnego. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Jeśli chcesz zgłosić urodzenie dziecka przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Te narzędzia pozwalają potwierdzić twoją tożsamość.

Klamka zapadła. PE zatwierdził przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku

Klamka zapadła. UE zatwierdziła przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku. 

Formuła 2015 r. Kto zdaje tą maturę w maju 2024 r.? Na jakich arkuszach? Jakie wymogi?

Formuła 2015 r. jest mniej popularną formą egzaminu maturalnego niż Formuła 2023 r. Kto zdaje ten egzamin? Gdzie znajdzie wymogi egzaminacyjne?

Formuła 2023 r. Kto zdaje? Jakie arkusze egzaminacyjne? Jakie wymogi?

Na egzaminie maturalnym jest Formuła 2023 i Formuła 2015 r. Zdecydowana większość maturzystów podlega egzaminowi w "Formule 2023". Co charakteryzuje ten egzamin?

REKLAMA

Kto zdaje Formułę 2023, a kto Formułę 2015? [Matura 2024 r. i dwa rodzaje egzaminu]

W 2024 r. egzamin maturalny będzie przeprowadzany w dwóch formułach: w Formule 2023 oraz w Formule 2015.

Matura 2024. Co można zabrać na salę? A co trzeba mieć?

Egzaminy maturalne zbliżają się wielkimi krokami. Przypominamy, co można zabrać na salę, a co obowiązkowo trzeba mieć. 

REKLAMA