| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zarobki > Zarobki i prawo > Premia i nagroda czym się różnią

Premia i nagroda czym się różnią

Premia przysługuje pracownikowi jeśli spełni przesłanki przyznania premii. Natomiast Premia i nagroda są często mylone ze sobą. A różnica między nimi jest zasadnicza. przyznanie nagrody zależy od swobodnego uznania pracodawcy.

Premia

Premia to dodatkowy, niestały składnik wynagrodzenia za pracę. Premia przysługuje pracownikowi na mocy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania, regulaminu premiowania lub umowy o pracę. Jeśli w tych dokumentach zostały zawarte przesłanki uzyskania przez pracownika premii, po ich spełnieniu pracownika może domagać się premii. W takim przypadku pracodawca musi wypłacić pracownikowi premię, jeśli tego nie uczyni pracownik może domagać się premii przed sądem.

Zobacz także: Kiedy pracownik otrzyma premię

Nagroda

Nagroda zwana jest premią uznaniową, dzieje się tak ponieważ nagroda ma charakter uznaniowy, co oznacza, że przyznanie nagrody pracownikowi, jak i określenie jej wysokości zależy od swobodnego uznania pracodawcy. Pomimo, iż nagroda ma charakter uznaniowy, to wysokość nagrody może zostać powiązana z osiągniętymi wynikami i środkami finansowymi pracodawcy.

Pracownik uzyskuje roszczenie o wypłatę mu nagrody w chwili zawiadomienia o przyznanie nagrody. Po zawiadomieniu przez pracodawcę pracownika o przyznaniu mu nagrody, pracownik uzyskuje prawo do tego świadczenia pieniężnego i może dochodzić przyznania mu go przez sąd. Natomiast, jeśli pracodawca złoży pracownikowi zawiadomienie o przyznaniu mu nagrody, a następnie odmawia pracownikowi jej wypłacenia, pracownik może wystąpić do sądu pracy o zasądzenie należnej mu nagrody.

Nagroda staje się wymagalna dla pracownika w terminie wskazanym w zawiadomieniu o nagrodzie, jako termin wypłaty. W przypadku, kiedy nagroda nie zostanie wypłacona pracownikowi w terminie może on żądać odsetek z tytułu opóźnienia.

Nagroda jubileuszowa

Nagroda jubileuszowa to premia za długoletnią pracę. Nagroda jubileuszowa przysługuje pracownikowi po przepracowaniu określonego czasu u jednego pracodawcy. Pomimo nazwy „nagroda jubileuszowa” jest ona premią, ponieważ pracownik ma prawo do nagrody jubileuszowej po spełnieniu określonych przesłanek.

Nagroda jubileuszowa nie ma charakteru powszechnego, nie przewidują jej przepisy Kodeksu pracy. Pracownik ma prawo do nagrody jubileuszowej w przypadku, kiedy przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy przewidują przyznawanie pracownikom nagród jubileuszowych.

Przyznanie pracownikom prawa do nagrody jubileuszowej może zostać przewidziane w regulaminie wynagradzania, układzie zbiorowym pracy lub w przepisach szczegółowych dotyczących określonej kategorii pracowników. Zasady przyznawania nagrody jubileuszowej mogą zostać również zawarte także w umowie o pracę.

Zobacz także: Nagroda jubileuszowa dla pracowników samorządowych

Podstawa prawna: Kodeks pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »