REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek dla bezrobotnych po powrocie z Wielkiej Brytanii

Wioleta Matela
pieniądze, funty, brytyjski zasiłek dla bezrobotnych./ fot. Fotolia
pieniądze, funty, brytyjski zasiłek dla bezrobotnych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy powracający z Wielkiej Brytanii często zastanawiają się nad możliwością pobierania w Polsce zasiłku dla bezrobotnych. Czy istnieje taka możliwość? Z jakim zasiłkiem będziemy mieli do czynienia - polskim czy zagranicznym? Na te i inne pytania odpowiada ekspert - Halina Krzyżak – Kierownik Zespołu Obsługi Instytucji Rynku Pracy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie.

Czy urząd pracy pośredniczy w wypłacie zasiłku dla osób powracających z zagranicy?

Halina Krzyżak: Podstawowa zasada: O zasiłek dla bezrobotnych należy ubiegać się  w kraju, w którym zakończyło się pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które straciły pracę na terenie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii mają możliwość uzyskania zasiłku dla bezrobotnych w państwie ostatniego zatrudnienia na warunkach obowiązujących i w wysokości zasiłku wypłacanego w tym państwie.

Jeżeli nie spełniły one warunków do otrzymania zasiłku w kraju, w którym ostatnio pracowały i powróciły do Polski, prawo do zasiłku dla bezrobotnych z zaliczeniem okresów pracy z zagranicy będzie ustalane na podstawie polskiego ustawodawstwa między innymi w przypadku, gdy ostatni okres zatrudnienia i ubezpieczenia był na terenie Polski; ostatni okres zatrudnienia i ubezpieczenia nie był w Polsce, ale są pracownikami powracającymi i podczas ostatniej pracy za granicą posiadali miejsce zamieszkania w Polsce.

Zobacz również: Emerytura za pracę w Wielkiej Brytanii

Jakie dokumenty należy przedstawić?

H.K.: Po powrocie do Polski należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zarejestrować się jako osoba bezrobotna w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego,
  • wypełnić wniosek o ustalenie prawa do zasiłku z tytułu bezrobocia po pracy za granicą wraz z załącznikami. Tu należy pamiętać, iż oświadczenie- zał. nr 1 powinien być kompletnie wypełniony. Na podstawie w/w oświadczenia organ przyznający prawo do zasiłku dla bezrobotnych tj. Marszałek Województwa ocenia, czy interesy życiowe Strony w okresie zatrudnienia za granicą koncentrowały się na terenie Polski wg kryteriów zawartych w/w art.11 rozporządzenia 987/2009),
  • złożyć Dokument PdU1 potwierdzający zatrudnienie i ubezpieczenie na terenie krajów UE/EOG i Szwajcarii (w przypadku braku w/w dokumentu należy wypełnić załącznik nr 2 do wniosku i dołączyć dokumentację zagraniczną np. P60, P45, nr ubezpieczenia, umowy o pracę, kontrakty, zaświadczenia od pracodawcy, referencje, odcinki wypłat tzw. payslipy oraz inne posiadane przez Stronę dokumenty.) W/w dokumentacja zostanie przesłana do zagranicznej instytucji właściwej do spraw bezrobocia w celu uzyskania stosownego dokumentu, 
  • całość dokumentacji złożonej w powiatowym urzędzie pracy zostaje przekazana do wojewódzkiego urzędu pracy jako instytucji właściwej do wydania decyzji administracyjnej. Należy jednak pamiętać, iż nie kompletna dokumentacja powoduje przedłużenie postępowania administracyjnego jak również może spowodować odmowę wydania stosownego dokumentu przez instytucję zagraniczną.

Złożenie przez Stronę Dokumentu PdU1 przyśpieszy wydanie decyzji administracyjnej w sprawie przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych po pracy za granicą.

Ważne jest to, że okresy zatrudnienia lub okresy pracy na własny rachunek muszą być uznane zgodnie z ustawodawstwem instytucji zagranicznej za okresy ubezpieczenia, aby można było je zaliczyć do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych w Polsce.

Jakie formalności należy załatwić będąc jeszcze w Wielkiej Brytanii?

H.K.: Przed przyjazdem do Polski należy przede wszystkim zarejestrować się w instytucji właściwej ds. bezrobocia w Wielkiej Brytanii w celu uzyskania zasiłku dla bezrobotnych, który następnie można transferować do Polski (dokument PdU2).

W przypadku jednak podjęcia decyzji o powrocie do Polski należy złożyć wniosek w instytucji właściwej ds. bezrobocia:

DEPARTMENT FOR WORK  AND PENSIONS
THE PENSIONS SERVICE
INTERNATIONAL PENSION CENTRE
TYNEVIEW PARK
NEWCASTLE UPON TYNE
NE98 1 BA

o wydanie dokumentu PDU1, który potwierdza okresy zatrudnienia, ubezpieczenia, pracy na własny rachunek i jest niezbędny do uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie polskiego prawodawstwa.

Zobacz również: Jak ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych w Wielkiej Brytanii?


Czy istnieje możliwość transferu zasiłku?

REKLAMA

H.K.: Istnieje. Należy jednak przed przyjazdem do Polski po zakończonej pracy za granicą zarejestrować się we właściwej instytucji ds. bezrobocia, aby uzyskać prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Trzeba pozostawać w dyspozycji zagranicznej instytucji ds. bezrobocia przez 4 tygodnie, a następnie złożyć wniosek o  wydanie  dokumentu PdU2 w związku z zamiarem poszukiwania pracy w Polsce.

Po przyjeździe do Polski z Dokumentem PdU2 należy zgłosić się do powiatowego urzędu pracy w ciągu 7dni od daty wskazanej na w/w dokumencie– celem uzyskania statusu osoby poszukującej pracy. Aby kontynuować pobieranie zasiłku za granicą należy powrócić do kraju, w którym ustalono uprawnienia do zasiłku – najpóźniej w ostatnim dniu ważności dokumentu Pd U2.

Jeśli instytucja zagraniczna, która przyznała prawo do zasiłku, nie wydała dokumentu PdU2, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie pomoże w uzyskaniu tego dokumentu na podstawie pisemnej prośby (do prośby należy dołączyć dokument potwierdzający fakt rejestracji w  instytucji  ds. bezrobocia za granicą).

Jeżeli w celu ustalenia uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych, w którymś z tych krajów, konieczne jest dodanie wcześniejszego okresu pracy w Polsce, należy to potwierdzić na dokumencie PdU1, który wyda Wojewódzki Urząd Pracy.

Do wniosku o wydanie PD U1 należy dołączyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie w Polsce:

  • świadectwa pracy,
  • umowy zlecenia,
  • dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy o pobieranych zasiłkach.

W  przypadku  przesłania dokumentów pocztą powinny być one potwierdzone za zgodność z oryginałem przez powiatowy urząd  pracy  lub instytucję właściwą do spraw bezrobocia za granicą.

W przypadku zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, umów zleceń lub prowadzenia działalności gospodarczej, konieczne jest dostarczenie zaświadczenia z ZUS lub od pracodawcy, że w tym czasie zostały odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy od podstawy w wysokości, co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę w tym czasie.

W jaki sposób (terminy, waluta) jest wypłacany zasiłek?

H.K.: Zasiłek dla bezrobotnych przyznany przez instytucję zagraniczną tzw. transfer zasiłku wypłacany jest bezpośrednio przez tą instytucję, na wskazane konto bezrobotnego w wysokości i walucie kraju przyznającego zasiłek.

Natomiast, zasiłek dla bezrobotnych przyznany na podstawie ustawodawstwa polskiego wypłacany jest przez powiatowy urząd pracy na podstawie decyzji otrzymanej z wojewódzkiego urzędu pracy. Wysokość zasiłku uzależniona jest od stażu pracy bezrobotnego, powiatu na terytorium, którego mieszka bezrobotny oraz jego wieku.

Polecamy serwis: Bezrobotny

Na pytania odpowiadała Halina Krzyżak – Kierownik Zespołu Obsługi Instytucji Rynku Pracy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polisa może pokryć drogie leczenie zwierzaka

Polacy kochają zwierzęta domowe. W polskich domach mieszka ok. 8 mln psów i ponad 7 mln kotów. Posiadanie czworonoga to także odpowiedzialność i często kosztowne wizyty u weterynarza. Czy ubezpieczenie dla zwierzaka do dobry pomysł? 

Wsparcie rodziców w czasie egzaminów. Jak pomóc dzieciom przebrnąć przez stresujący czas

Nawet coraz bardziej niezależne dziecko potrzebuje wsparcia rodzica w procesie kształcenia. Wybór szkoły, pomoc w obraniu właściwej ścieżki, wsparcie przy decyzji o zajęciach dodatkowych to ogromnie ważne kwestie. Jak wspierać wyrozumiale? 

1,27 mld zł na bony energetyczne w 2024 r. Kto się załapie na te pieniądze?

Bon energetyczny to nowe świadczenie pieniężne dla gospodarstw domowych, które będzie przyznawane na podstawie konkretnych kryteriów dochodowych, w zależności od ilości osób w gospodarstwie. Wiem już, że pula środków na wypłaty bonów energetycznych w 2024 roku wynosi 1,27 mld zł. Teraz tylko pytanie, czy jesteś w grupie, która skorzysta z tych pieniędzy.

Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

REKLAMA

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach. Po osiągnięciu wieku 55. w przypadku kobiet i 60. w przypadku mężczyzn

Część osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

REKLAMA

10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego. Chcesz potańczyć? Sprawdź!

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można z niego pozyskać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego. Trzeba tylko nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

REKLAMA