| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zasiłki > Zasiłek macierzyński > Jak otrzymać dodatkowy zasiłek macierzyński?

Jak otrzymać dodatkowy zasiłek macierzyński?

Pracownica, która bezpośrednio po podstawowym urlopie macierzyńskim złoży wniosek o dodatkowy urlop macierzyński może liczyć na zasiłek macierzyński.

Dodatkowy urlop macierzyński jest udzielany jednorazowo, w wymiarze tygodnia lub jego wielokrotności. Dodatkowego urlopu macierzyńskiego udziela się na pisemny wniosek pracownicy. Pracownica musi go złożyć w terminie nie krótszym niż 7 dni przed rozpoczęciem korzystania z tego urlopu. Pracodawca ma obowiązek uwzględnić wniosek pracownicy. 

Pracownica, która korzysta z dodatkowego urlopu macierzyńskiego i tym samym z zasiłku macierzyńskiego może jednocześni pracować u pracodawcy, który udzielił urlopu. Przy czym praca może być wykonywana w wymiarze nie wyższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy.

Zobacz również: W jakiej wysokości pracownik otrzyma zasiłek macierzyński?

Pani Joanna po wykorzystaniu przysługującego jej urlopu macierzyńskiego w wymiarze 20 – jaki przysługuje w razie urodzenia jednego dziecka, złożyła wniosek o dodatkowy urlop macierzyński. Wnioskowała ponadto o możliwość pracy w czasie dodatkowego macierzyńskiego. Wysokość przysługującego jej zasiłku macierzyńskiego uległa zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu wykonywanej przez nią pracy.

Aby uzyskać zasiłek za dodatkowy urlop macierzyński należy złożyć odpowiednie dokumenty

1) zaświadczenie pracodawcy o okresie udzielonego dodatkowego urlopu macierzyńskiego - w przypadku matki będącej pracownikiem,

2) pisemny wniosek w sprawie wypłaty zasiłku macierzyńskiego przez okres ustalony jako okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego - w przypadku matki, która podlega ubezpieczeniu, ale nie jest pracownikiem,

3) skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,

4) zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3 w przypadku pracowników, albo zaświadczenie płatnika składek na druku ZUS Z-3a - w przypadku pozostałych ubezpieczonych,

5) zaświadczenie o okresie i wymiarze czasu pracy wykonywanej przez pracownicę w czasie dodatkowego urlopu macierzyńskiego.

Wniosek o zasiłek macierzyński zgłasza się w jednostce ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek (czyli pracodawcę), w przypadku ubezpieczonych, których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych. Pracownicy, których pracodawcy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych, występują o zasiłek macierzyński bezpośrednio do pracodawcy.

Zobacz również serwis: Zasiłek macierzyński

Wypłata zasiłku macierzyńskiego powinna nastąpić najpóźniej w terminie 30 dni od dnia złożenia dokumentów

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 25 czerwca 1999r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U z 2005r. Nr 31, poz.267, z późn. zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Atos

Międzynarodowy lider w branży usług informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »