Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 1180
Uchwała nr XXI/164/12 Rady Miejskiej w Myszyńcu
z dnia 28 grudnia 2012r.
w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Myszyniec
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce Rada Miejska w Myszyńcu uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Myszyniec – stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Traci moc Uchwała Nr XX/154/12 Rady Miejskiej w Myszyńcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Myszyniec.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Myszyńca.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
| Przewodniczący Rady Miejskiej |
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXI/164/12
Rady Miejskiej w Myszyńcu
z dnia 28 grudnia 2012 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY MYSZYNIEC
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Myszyniec, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Myszyniec.
§ 2.
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.);
2) ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);
3) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to właścicieli nieruchomości zdefiniowanych w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tj. także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu;
4) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki zdefiniowane w art. 2 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
5) zbiornikach bezodpływowych – zbiorniki w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;
6) komunalnych osadach ściekowych – rozumie się przez to osady w myśl art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy o odpadach, tj. pochodzący z oczyszczalni ścieków osad z komór fermentacyjnych oraz innych instalacji służących do oczyszczania ścieków komunalnych oraz innych ścieków o składzie zbliżonym do składu ścieków komunalnych;
7) stacjach zlewnych – instalacje i urządzenia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
8) przedsiębiorcy odbierającego nieczystości ciekłe – rozumie się przez to przedsiębiorcę posiadającego wydane przez Burmistrza Myszyńca zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Myszyniec;
9) zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta domowe zdefiniowane w art. 4 pkt 17 ustawy o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.) tj. tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
10) zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie zdefiniowane w art. 4 pkt 18 ustawy o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.), tj. zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
11) wytwórcy odpadów – rozumie się przez to wytwórców w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 22 ustawy o odpadach, tj. każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej;
12) przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne – rozumie się przez to przedsiębiorcę wyłonionego przez gminę w drodze przetargu i posiadającego wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzonego przez Burmistrza Myszyńca;
13) zbieraniu odpadów – rozumie się przez to działanie zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy o odpadach, tj. działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania;
14) punktach selektywnej zbiórki odpadów (w skrócie PSZO) – rozumie się przez to utworzone miejsca na terenie gminy Myszyniec, w których będą przyjmowane od mieszkańców zbierane selektywnie odpady komunalne;
15) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach, tj. odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
16) selektywne zbieranie – rozumie się przez to działanie zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 15a ustawy o odpadach, tj. zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia określonego sposobu przetwarzania, obejmuje jedynie rodzaje odpadów charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takim samym charakterem;
17) niesegregowane odpady komunalne (zmieszane) – rozumie się przez to odpady komunalne nie poddane selektywnemu zbieraniu i magazynowaniu;
18) selektywnie zebrane odpady komunalne – rozumie się przez to odpady komunalne poddane selektywnemu zbieraniu i magazynowaniu;
19) odpady ulegające biodegradacji – rozumie się przez to odpady zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy o odpadach, tj. odpady komunalne, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
20) bioodpady – rozumie się przez to odpady zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 3a ustawy o odpadach, tj. odpady ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych i zakładów;
21) odpady wielkogabarytowe – rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach, z wyłączeniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
22) odpady niebezpieczne – rozumie się przez to odpady komunalne, które zawierają składniki niebezpieczne oraz posiadają właściwości niebezpieczne określone w art. 3 ust. 2 ustawy o odpadach;,
23) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – rozumie się przez to sprzęt wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005r. Nr 180 poz. 1495);
24) odpady budowlane i rozbiórkowe – odpady pochodzące z remontów, budów i rozbiórek.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości zamieszkanych i niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne
oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego
§ 3.
1. Za utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości odpowiadają właściciele nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na terenie swojej nieruchomości, niezależnie od stopnia, rodzaju zabudowy i charakteru użytkowania nieruchomości.
3. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zbierania odpadów w sposób selektywny.
4. Właściciele nieruchomości mieszanych, tj. takich, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, którą nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, mają obowiązek przestrzegania wszystkich przepisów zawartych w niniejszym regulaminie zarówno w zakresie posiadanej nieruchomości zamieszkanej, jak i nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, ze szczególnym uwzględnieniem warunków zawartych w § 16.
§ 4.
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku w szczególności poprzez:
1) bieżące zbieranie z terenu nieruchomości wszystkich odpadów komunalnych i bezzwłoczne umieszczanie ich wyłącznie w pojemnikach i workach do zbierania odpadów zlokalizowanych na terenie nieruchomości lub samodzielne dostarczanie ich do PSZO,
2) wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników i worków służących do gromadzenia odpadów komunalnych, tak aby nie dochodziło do ich przepełniania i zalegania odpadów na ziemi oraz utrzymanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 5.
1. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów realizuje się poprzez:
1) zbieranie wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów w podziale na następujące frakcje:
a) szkło białe i kolorowe, bez szkła typu duralex, szyb samochodowych, luster itp.,
b) tworzywa sztuczne (tzw. plastik), w tym typu PET, PP, EPS, butelki po napojach itp.,
c) metal, w tym puszki,
d) papier, tektura, w tym gazety, czasopisma itp.,
e) opakowania wielomateriałowe, np. opakowania kartonowe po mleku, napojach i sokach,
f) tekstylia i odzież, w tym ubrania, obuwie itp.,
g) odpady ulegające biodegradacji, bioodpady i odpady zielone,
h) przeterminowane leki i chemikalia,
i) zużyte baterie i akumulatory,
j) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
k) odpady wielkogabarytowe, w tym meble,
l) odpady budowlane i rozbiórkowe,
m) zużyte opony,
2) zbieranie odpadów z grupy szkła, tworzywa sztucznego, metalu w specjalnie do tego przeznaczonych workach koloru żółtego, które będą odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości,
3) zbieranie odpadów z grupy papieru, opakowań wielomateriałowych i tekstylno-odzieżowych w specjalnie do tego przeznaczonych workach koloru niebieskiego, które będą odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości,
4) zbieranie odpadów ulegających biodegradacji, bioodpadów i odpadów zielonych w specjalnie do tego przeznaczonych workach koloru brązowego, które będą odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości lub poprzez składowanie ich w indywidualnych kompostowniach przydomowych odpadów ulegających biodegradacji,
5) zbieranie odpadów wielkogabarytowych oraz elektronicznych i elektrycznych, które będą odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości w terminach określonych w harmonogramie wywozów, przy czym odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru w miejscu wyznaczonym do odbioru, w sposób umożliwiający swobodny dostęp przedsiębiorcy odbierającego odpady,
6) samodzielne dostarczanie do PSZO wszystkich grup odpadów wyodrębnionych w ust. 1 pkt 1, które nie są odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości zgodnie z pkt. 2, 3, 4, 5 lub, które powstały w ponadnormatywnej ilości określonej w § 15 ust. 1 pkt 2.
2. Odpady niesegregowane, należy zbierać wyłącznie w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach do gromadzenia odpadów, które będą odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości.
3. Odpady selektywnie zbierane należy zbierać wyłącznie w specjalnie do tego przeznaczonych workach do gromadzenia odpadów, które będą odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z terenu nieruchomości.
4. Pojemniki i worki do zbierania odpadów z nieodpowiednią zawartością zostaną odebrane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, ale przy zgłoszonej dwukrotnej nieprawidłowości w zakresie gromadzenia odpadów w ramach danej nieruchomości, podjęte zostaną działania wyjaśniające, czego konsekwencją może być nałożenie wyższych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych, przewidzianych w odrębnych uchwałach Rady Miejskiej w Myszyńcu.
5. Odbiór odpadów komunalnych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne będzie odbywał się zgodnie z harmonogramem wywozów, określającym terminy odbioru odpadów z poszczególnych nieruchomości. Harmonogram ten będzie dostarczany przez przedsiębiorcę odbierającego odpady corocznie i po każdej jego zmianie każdemu właścicielowi nieruchomości oraz będzie stale dostępny na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Myszyńcu.
6. Niewystawienie pojemników i worków do zbierania odpadów komunalnych w wyznaczonym w harmonogramie wywozów terminie skutkuje nieodebraniem odpadów z terenu nieruchomości.
§ 6.
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i lodu, usuwania błota i zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz prowadzenie działań mających na celu ograniczanie ich śliskości, przy czym obowiązki te powinny być realizowane w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
2. Błoto, śnieg i lód z chodników położonych wzdłuż nieruchomości powinny być gromadzone wyłącznie w pryzmach na skraju chodnika od strony jezdni, a zgromadzone z jedni – wyłącznie na skraju jezdni od strony chodnika, z zachowaniem możliwości odpływu wody roztopowej i pozostawiając swobodne przejście i przejazd.
3. Inne zanieczyszczenia z nieruchomości i chodników należy usuwać w miarę potrzeby.
4. Nadmiar śniegu powstały w wyniku oczyszczania chodników lub jezdni, który uniemożliwia przejście chodnikiem lub przejazd jezdnią, powinien być jak najszybciej usuwany przez zarządcę drogi.
§ 7.
1. Właściciele nieruchomości, są zobowiązani do posiadania przyłącza do sieci kanalizacji sanitarnej, jeśli istnieje możliwość techniczna wykonania takiego przyłącza, a w pozostałych przypadkach do posiadania szczelnego zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe lub przydomowej oczyszczalni ścieków, przy czym właściciele nieruchomości są zobowiązani do systematycznego ich opróżniania nie rzadziej niż 1 raz na kwartał, w sposób nie dopuszczający do ich przepełnienia, do zagniwania nieczystości ciekłych w zbiornikach lub do powstania takiej ilości osadu nadmiernego, który będzie uniemożliwiał prawidłową pracę przydomowej oczyszczalni ścieków.
2. Odbiór nieczystości ciekłych z nieruchomości może być dokonywany wyłącznie przez przedsiębiorcę posiadającego stosowne zezwolenie wydane przez Burmistrza Myszyńca.
3. Odprowadzanie nieczystości ciekłych jest dopuszczalne wyłącznie do miejsc do tego celu przeznaczonych, a zakazane do otwartych rowów odwadniających, zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej oraz wypompowywanie ich na pola, łąki.
§ 8.
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dopuszcza się jedynie w miejscach o utwardzonym, szczelnym podłożu i pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub do zbiornika bezodpływowego, po spełnieniu wymagań określonych w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r., poz. 145 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), a w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych, do ziemi oraz do kanalizacji deszczowej.
2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla mieszkańców. Zużyte części i materiały eksploatacyjne winny być zagospodarowane zgodnie z niniejszym Regulaminem.
Rozdział 3.
Pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie
nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także wymagania dotyczące warunków ich rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
Postanowienia ogólne
§ 9.
1. Ustala się pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem § 10 ust. 4:
1) worków – 120 l,
2) pojemników – 60 l, 120 l, 240 l, 1100 l.
2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów komunalnych stosuje się worki polietylenowe o pojemności 120 l o określonej kolorystyce dla poszczególnych rodzajów frakcji:
1) koloru żółtego – zbieranie odpadów z grupy szkła, tworzywa sztucznego, metalu;
2) koloru niebieskiego – zbieranie odpadów z grupy papieru, opakowań wielomateriałowych i tekstylno-odzieżowych;
3) koloru brązowego – zbieranie odpadów ulegających biodegradacji, bioodpadów i odpadów zielonych.
3. Właściciele nieruchomości, są zobowiązani do posiadania co najmniej jednego pojemnika na odpady i systematycznego ich opróżniania, w sposób nie dopuszczający do przepełnienia.
4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią wielkość pojemnika służącego do zbierania niesegregowanych odpadów komunalnych
5. Właściciele nieruchomości zapewniają wyposażenie nieruchomości w worki służące do selektywnego zbierania odpadów komunalnych poprzez ich bezpłatny odbiór od przedsiębiorcy odbierającego odpady lub w PSZO.
6. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie pojemników i worków do zbierania odpadów w czystości i należytym stanie technicznym, w tym w szczególności mycie i dezynfekowanie pojemników przynajmniej 1 raz w kwartale w taki sposób, aby nie doszło do skażenia środkami myjącymi i dezynfekującymi miejsca wykonywania tej czynności.
7. W pojemnikach i workach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych nie gromadzi się śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu, gałęzi, gruzu budowlanego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów niebezpiecznych, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, odpadów medycznych i weterynaryjnych oraz odpadów w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
8. Pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych ustawia się na twardej i równej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń, w miejscach łatwo dostępnych dla wszystkich użytkowników nieruchomości.
9. Pojemniki i worki na czas odbioru odpadów przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne należy ustawić w granicach nieruchomości przed bramą wjazdową na posesję lub w granicach drogi dojazdowej do posesji, w taki sposób, aby umożliwić do nich łatwy dojazd pojazdem do zbierania odpadów oraz ich łatwy załadunek i rozładunek przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.
§ 10.
1. Pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych powinny być szczelne, w tym:
1) pojemniki powinny być wykonane z materiałów trudnopalnych, mieć konstrukcję zapewniającą możliwość utrzymania ich właściwego stanu sanitarnego, uniemożliwiającą wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych oraz uniemożliwiającą zwierzętom dostęp do odpadów,
2) worki powinny być wykonane z wytrzymałych na rozerwanie materiałów, uniemożliwiających wydostanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych oraz uniemożliwiającą zwierzętom dostęp do odpadów.
2. Pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych powinny posiadać trwałe oznaczenie pozwalające na zidentyfikowanie przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, opis określający ich przeznaczenie oraz być utrzymane w odpowiedniej kolorystyce.
3. W pasach dróg publicznych o nasilonym ruchu pieszych, przystankach komunikacyjnych lub innych terenach publicznych, na których Gmina uzna za celowe zlokalizowanie pojemnika na odpady, powinny być rozmieszczane trudnopalne pojemniki na odpady komunalne o pojemności co najmniej 35 l posiadające konstrukcję uniemożliwiającą wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.
Postanowienia w zakresie wielkości pojemników do zbierania odpadów na nieruchomościach,
na których zamieszkują mieszkańcy
§ 11.
1. W przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, do zbiórki niesegregowanych odpadów komunalnych stosuje się pojemniki o określonej pojemności dostosowanej do liczby mieszkańców w danej nieruchomości.
2. Wielkość pojemnika na odpady komunalne niesegregowane powinna być określona w przeliczeniu na liczbę mieszkańców w danej nieruchomości, przy zachowaniu wskaźnika co najmniej 60 l na jednego mieszkańca, oraz z zachowaniem określonych w § 9 ust. 1 pkt 2 wielkości pojemników.
3. Dopuszcza się ustalenie dowolnej kombinacji pojemności pojemników posiadanych w ramach nieruchomości zamieszkanej, z zachowaniem minimalnej objętości wytwarzanych odpadów obliczonej zgodnie z ust. 2.
4. W przypadku nieruchomości zamieszkanych, możliwe jest zbieranie i oddawanie niesegregowanych odpadów komunalnych w dodatkowych foliowych workach wystawianych obok pojemnika na odpady, tylko wtedy, gdy sporadycznie na nieruchomości zostanie wytworzonych więcej odpadów komunalnych niż pozwala ich zgromadzenie w ramach posiadanych pojemników na odpady. W przypadku przedłużającego się w czasie zwiększonego wytwarzania odpadów komunalnych (tj. powyżej 3 miesięcy w ciągu roku) właściciel nieruchomości zamieszkanych zobowiązany jest do zmiany wielkości posiadanego pojemnika na odpady niesegregowane, tak, aby nie dochodziło do jego przepełnienia.
Postanowienia w zakresie wielkości pojemników do zbierania odpadów na nieruchomościach,
na których nie zamieszkują mieszkańcy, a są wytwarzane odpady komunalne
§ 12.
1. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne do zbiórki niesegregowanych odpadów komunalnych stosuje się pojemniki o określonej pojemności dostosowanej do:
1) liczby uczniów, studentów w przypadku prowadzenia w obrębie nieruchomości działalności edukacyjnej w zakresie szkół, przedszkoli itp., przy wskaźniku minimum 6 l miesięcznie na 1 ucznia,
2) liczby posiadanych miejsc noclegowych w przypadku prowadzenia w obrębie nieruchomości działalności gospodarczej w zakresie usług hotelarskich, agroturystyki itp. przy wskaźniku minimum 20 l miesięcznie na 1 miejsce noclegowe,
3) liczby posiadanych miejsc konsumpcyjnych w przypadku prowadzenia w obrębie nieruchomości działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych, w tym restauracji, kawiarni, barów, pubów, sal bankietowych itp. przy wskaźniku minimum 20 l miesięcznie na 1 miejsce konsumpcyjne,
4) liczby pracowników, w pozostałych przypadkach nie wymienionych w pkt. 1, 2 i 3, przy wskaźniku minimum 10 l miesięcznie na 1 pracownika.
2. Wielkość pojemnika na odpady komunalne niesegregowane powinna być określona w przeliczeniu na liczbę miejsc noclegowych, konsumpcyjnych, liczbę pracowników czy uczniów i stanowić co najmniej sumę iloczynów ich liczby i wskaźników określonych w ust.1 przy zachowaniu określonych w § 9 ust. 1 pkt 2 wielkości pojemników.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
Postanowienia ogólne
§ 13.
1. Odbiór odpadów komunalnych niesegregowanych i selektywnie zebranych z nieruchomości może być dokonywany:
1) do dnia 30.06.2013r. – przez przedsiębiorców posiadających stosowny wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzony przez Burmistrza Myszyńca,
2) od dnia 01.07.2013r. – przez przedsiębiorcę, w ramach i na zasadach podpisanej z nim przez Gminę Myszyniec umowy, wyłonionego w drodze procedury przetargowej.
2. Odpady komunalne niesegregowane i selektywnie zebrane wskazane w § 5 ust. 1 pkt. 2, 3, 4 z terenu nieruchomości powinny być odbierane z częstotliwością raz w miesiącu, w terminach zgodnych z harmonogramem wywozów.
3. Odpady komunalne wskazane w § 5 ust. 1 pkt 5 z terenu nieruchomości powinny być odbierane z częstotliwością dwa razy w roku, w okresach półrocznych, w terminach zgodnych z harmonogramem wywozów.
4. Odpady komunalne wskazane w § 5 ust. 1 pkt 1 właściciel nieruchomości może samodzielnie, nieodpłatnie, dostarczyć do PSZO w godzinach jego otwarcia.
5. Odpady komunalne z pojemników zlokalizowanych na terenach publicznych wskazanych w § 10 ust. 4 powinny być odbierane z częstotliwością co najmniej dwa razy w tygodniu.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy
§ 14.
Właściciele nieruchomości zamieszkanych, w ramach odbioru odpadów komunalnych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, mają prawo do oddania każdej ilości odpadów komunalnych powstałych na tej nieruchomości zamieszkanej, zarówno niesegregowanych jak i selektywnie zebranych w odpowiedni sposób określony w § 5 ust. 1 pkt 2-5 z częstotliwością wskazaną w § 13 ust. 2-3.”
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a są wytwarzane odpady komunalne
§ 15.
Właściciele nieruchomości niezamieszkanych, w ramach comiesięcznego odbioru odpadów komunalnych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, mają prawo do oddania:
1) nie więcej niż łącznej pojemności posiadanych pojemników do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych, z zachowaniem warunków określonych w § 12 ust. 1 i 2,
2) nie więcej niż po jednym worku na odpady selektywnie zebrane, w rodzajach określonych w § 9 ust. 2.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy i w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
§ 16.
Właściciele nieruchomości, na której w części zamieszkują mieszkańcy i w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne w ramach comiesięcznego odbioru odpadów komunalnych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, mają prawo do oddania:
1) każdej ilości odpadów komunalnych niesegregowanych powstałych na tej nieruchomości, które zostały zgromadzone w posiadanych pojemnikach do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych, z zachowaniem warunków określonych w § 11 i § 12.
2) nie więcej niż po jednym worku na odpady selektywnie zebrane, w rodzajach określonych w § 9 ust. 2.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 17.
1. Odpady komunalne zmieszane, odpady zielone i bioodpady oraz pozostałości z sortowania i pozostałości po procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania przeznaczone do składowania odebrane z terenu gminy Myszyniec mogą być zagospodarowywane wyłącznie w ramach regionu ostrołęcko-siedleckiego gospodarki odpadami komunalnymi w instalacjach wskazanych dla tego regionu w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023.
2. Odpady komunalne zmieszane, zielone i bioodpady oraz pozostałości z sortowania i pozostałości po procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania przeznaczone do składowania odebrane z terenu gminy Myszyniec muszą być kierowane w pierwszej kolejności do instalacji posiadających status RIPOK, położonych najbliżej miejsca wytworzenia odpadów. Dopiero w przypadku braku wolnych mocy przerobowych RIPOK, odpady mogą być kierowane do instalacji, przetwarzającej dany rodzaj odpadów przewidzianej do zastępczej obsługi regionu wskazanej w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023. Zmieszane odpady komunalne mogą być kierowane do sit mobilnych wyłącznie w przypadku braku możliwości przetworzenia odpadów w instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania. W przypadku braku wolnych mocy przerobowych w instalacjach regionalnych i zastępczych funkcjonujących na obszarze regionu ostrołęcko-siedleckiego możliwe jest przekazywanie odpadów dla wyznaczonych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 instalacji do zastępczej obsługi zlokalizowanych poza regionem macierzystym Gminy Myszyniec.
3. Od dnia 1 stycznia 2013 roku, wszystkie zmieszane odpady komunalne (kod: 20 03 01) odebrane z terenu gminy Myszyniec powinny być kierowane do instalacji termicznego lub mechaniczno-biologicznego przetwarzania, a przypadku ich braku do instalacji do zastępczej obsługi regionu ostrołęcko-siedleckiego, zapewniającej przetworzenie odpadów. Przekazanie zmieszanych odpadów komunalnych do unieszkodliwienia na składowisku jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku braku możliwości zagospodarowania odpadów w instalacjach regionalnych i zastępczych wyznaczonych dla regionu ostrołęcko-siedleckiego, zapewniających odpowiednie przetworzenie odpadów.
4. Odpady selektywnie zebrane odebrane z terenu gminy Myszyniec, powinny trafiać zgodnie z zasadą bliskości do instalacji regionalnych przewidzianych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 do obsługi regionu ostrołęcko-siedleckiego, które mają możliwość ich właściwego zagospodarowania lub w przypadku braku takiej możliwości, mogą one być kierowane do innych instalacji przetwarzających poszczególne frakcje odpadów selektywnie zebranych.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 18.
1. Utrzymujący zwierzęta domowe są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt oraz w szczególności do dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego i nie zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe mają obowiązek stałego i skutecznego dozoru nad nimi, w tym w szczególności:
1) właściciele nieruchomości trzymający gady, płazy, ptaki, stawonogi w tym: pajęczaki i owady oraz inne zwierzęta egzotyczne w lokalach mieszkalnych i użytkowych obowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia, zwierzęta te mogą być wyprowadzane poza lokal jedynie na uwięzi lub w klatce,
2) właściciele nieruchomości, na których pies przebywa na swobodzie muszą zapewnić takie ogrodzenie nieruchomości, aby niemożliwe było wydostanie się psa poza teren tej nieruchomości, a ponadto są zobowiązani do umieszczenia w widocznym miejscu tablicy ostrzegawczej z napisem typu „UWAGA PIES”,
3) poza terenem nieruchomości psy mogą być wyprowadzane wyłącznie na smyczy, a agresywne ponadto w kagańcach,
4) właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do bezzwłocznego usuwania odchodów tych zwierząt z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,
3. Psów i innych zwierząt domowych nie wprowadza się do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów wspólnego użytku, jeżeli wynika to z wyraźnego oznakowania oraz na tereny placów gier i zabaw dla dzieci. Przepisu tego nie stosuje się do psów asystujących.
4. Psy i inne zwierzęta mogą być utrzymywane wyłącznie w obrębie nieruchomości zamieszkałych lub użytkowanych.
5. Przy przewozie i przenoszeniu zwierząt domowych utrzymujący je zobowiązani są stosować środki ochrony niezbędne dla bezpieczeństwa osób i zwierząt oraz dla utrzymania czystości w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 19.
1. Zezwala się na utrzymanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod warunkiem spełnienia wymogów: sanitarnych, budowlanych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych odrębnymi ustawami.
2. Chów i hodowla zwierząt gospodarskich winna być prowadzona zgodnie z warunkami zoohigienicznymi. Hodowca zwierząt jest zobowiązany zapewnić odpowiednią częstotliwość czynności porządkowych, tak aby nie nastąpiło zaleganie nieczystości stałych i płynnych oraz aby nie powstały uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich posesji.
Rozdział 8.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia
§ 20.
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary następujących nieruchomości:
1) o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej
2) o zabudowie usługowej;
3) sportu i rekreacji;
4) obiektów handlowych;
5) o zabudowie zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych;
6) obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;
7) infrastruktury technicznej;
8) obiektów służby zdrowia;
9) obiektów użyteczności publicznej
2. Deratyzację przeprowadza się w terminach:
1) od 15 marca do 15 kwietnia – deratyzacja wiosenna,
2) od 15 października do 15 listopada – deratyzacja jesienna.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 21.
Zmiana regulaminu następować będzie w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
| Przewodniczący Rady Miejskiej |
- Data ogłoszenia: 2013-01-30